400 elever fikk nærkontakt med havforskning 

Hvordan får du ungdom til å bli nysgjerrige på marinbiologi? Du lar dem utforske selv. Den siste måneden har omtrent 400 elever fra Trondheimsområdet fått lære om livet i havet av forskere ved NTNU.

Tre henter står uskarpt i bakgrunnen. De har på seg blå forklær i plast. Den mellomste jenta holder en pinsett med en gjelle.
Elevene fikk både dissekere fisk, studere og lære om organene sammen med biologer fra NTNU. Her ser tre av dem på en gjelle. (Foto: Aleksander Båtnes/NTNU)

Det luktet både saltvann og fisk da elever fra Sunnland skole møtte opp ved NTNU SeaLab i starten av juni. Der fikk de se på plankton i stereolupe, holde ulike pigghuder, dissekere fisk, og lære av eksperter på havbruk og havforskning. 

9. klasse fra Sunnland var én av 21 skoleklasser, fra 6.–10.  trinn, som fikk delta i undervisnings- og formidlingsopplegget som Vitensenteret i Trondheim og NTNU har samarbeidet om denne våren. 

— Vi ønsker å inspirere ungdom til å velge realfag og forstå hvor viktig havet er for en bærekraftig framtid, sier Bengt Finstad, professor i akvakulturbiologi ved NTNU og prosjektleder for opplegget.

Reaksjonene fra elevene var mange. På nært hold kan livet i havet både være litt ekkelt og skikkelig spennende. (Foto: Aleksander Båtnes/NTNU) 

Skal vekke interesse og engasjement 

Programmet ved NTNU SeaLab besto av to deler. I den første delen, ledet av formidlere fra Vitensenteret, utforsket elevene plankton og pigghuder som sjøstjerner og kråkeboller – både levende og under mikroskop. I den andre delen, ledet av NTNU, fikk elevene innsikt i bærekraftig havbruk, undersøke lakselus og være med på dissekering av fisk. 

— Det var både mange store øyne og mange gode spørsmål. Én elev kom bort etterpå og spurte hva hun burde gjøre de neste årene for å kunne bli marinbiolog. Da vet du at noe har truffet, sier Hanne Kile Andersen som er biolog og pedagog for Vitensenteret i Trondheim. 

Vitensenteret har som mål at flest mulig skal få gode og spennende opplevelser med realfag, vitenskap og teknologi. Det gjør dem til en naturlig samarbeidspartner for NTNU i arbeidet med å fremme realfag. 

Viktig for realfagsrekrutteringen 

Elever i barneskolen og ungdomsskolen er fortsatt et godt stykke unna å søke studier, men det er absolutt ikke for tidlig å plante et frø. 

— Jeg mener det er viktig å starte tidlig når vi skal rekruttere unge til realfag. Vi må vise dem at dette er spennende og gøy! Når de er kommet til 3. klasse på videregående og skal velge veien videre er det ofte for sent å skape den interessen, sier vitensenterpedagogen. 

I tillegg til å skape interesse for og rekruttere til realfag, ønsker de å skape et bredere engasjement for havet. 

— Det er viktig for oss at flere får oppleve ekte og levende organismer fra havet. Vi tror det bidrar til en langt større bevissthet rundt det å ta vare på havet. Derfor er vi utrolig glade for samarbeidet med NTNU SeaLab som gjør at vi kan ta med livet i havet inn i klasserommet, utdyper Hanne Kile Andersen. 

Fokuserte elever jobbet med å få plankton i fokus under stereolupene, for så å identifisere hva de faktisk så på. (Foto: Aleksander Båtnes/NTNU) 

En del av FNs havforskningstiår 

Prosjektet har fått støtte fra Forskningsrådet, som har finansiert både forskning og formidlingsarbeid i forbindelse med FNs havforskningstiår.  

Den viktigste drivkraften bak initiativet er de 17 bærekraftsmålene. Havforskningstiåret skal stimulere og koordinere forskningsinnsats nasjonalt og globalt, slik at målene, spesielt mål 14 – Liv under vann, kan nås. 

Og skal vi nå slike mål, da trengs det både bredt engasjement og stadig ny og bedre kunnskap. 

— Jeg håper at ungdommene som har deltatt sitter igjen med gode erfaringer og et spennende innblikk i vår verden. Mest av alt håper jeg de får lyst til å lære mer om havet og at flere av dem kommer tilbake som studenter en dag, sier Bengt Finstad. 

Professor Bengt Finstad fikk full oppmerksomhet fra ungdommene da han viste hvordan de skulle dissekere fisk. (Foto: Aleksander Båtnes/NTNU) 
Biolog og pedagog ved Vitensenteret Hanne Kile Andersen ga de nødvendige instruksene før ungdommene fikk utforske livet i havet både med hendene og gjennom mikroskopene. (Foto: Aleksander Båtnes/NTNU)