Utforsk vår nye ressursbank for bærekraft i utdanningene ved MH

Hensikten med ressursbanken er å senke terskelen for å inkludere bærekraft i utdanningen.

Illustrasjon bærekraft - lyspære på grønn bakgrunn.
Illustrasjon: Colourbox

Dette er et blogginnlegg. Det gir uttrykk for skribentens mening.

Skrevet av
Portrett Tora Bonnevie
Tora Bonnevie Førsteamanuensis / Forsker

Hensikten med ressursbanken er å senke terskelen for å inkludere bærekraft i utdanningen. Målgruppen for nettsiden er undervisere ved MH (Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU), men den kan også være relevant for andre med interesse for bærekraft og helse / bærekraft i utdanning. Bakgrunnen for ressursbanken er mål om utdanning for bærekraftig omstilling på flere nivåer – for kunnskapssektoren, for helseutdanningene, for NTNU, og for utdanningene ved MH. Som bærekraft-koordinatorer har vi jobbet med bærekraft i utdanningen ved MH-fakultetet, og vi tilgjengeliggjør nå bakgrunnsmateriale og presentasjoner for studenter, utdanningsledere og andre, her i ressursbanken. Les mer om arbeidet vårt i tidligere blogger (Blogg 1, Blogg 2). Det videre målet er at flere kan dele sine ressurser her, og at ulike lokale ressursbanker kan samvirke. Hvordan dette skal gjøres, vil avhenge av hvordan ressursbanken tas videre – les mer om muligheter og utfordringer i denne delrapporten (pdf)

Ressursene er organisert i tre deler:

  • Om bærekraft og helse: Lenker til et utvalg internasjonale, nasjonale og lokale kilder om bærekraft, bærekraft og helse, og (helse)utdanning for bærekraftig omstilling. Vi henviser spesielt til initiativ for bærekraft ved NTNU generelt, og for bærekraft i helseutdanningene nasjonalt.
  • Hvordan komme i gang? Informasjon om hvordan vi har jobbet med bærekraft i utdanningene ved MH, og tips til implementering av bærekraft i undervisning. Inneholder bl.a. presentasjoner fra seminarer for utdanningsledere ved MH, med bidrag fra ulike aktører.
  • Undervisningsressurser: Eksempler til læringsutbytte-beskrivelser, forelesninger (lysbilder og / eller video) og case-beskrivelser. Dersom flere deler her, får vi en rikere ressursbank!

Figur 1. Veikart for navigeringshjelp i ressursbanken. Se større illustrasjon.

Hva kan du forvente av ressursbanken?

Det finnes et overveldende omfang av ressurser som på ulike vis relaterer til bærekraft, utdanning og helse. Vi har ikke hatt mål om å samle så mange som mulig av disse, men har gjort et utvalg av sentrale internasjonale, nasjonale og spesielt lokale kilder.

Ulike utdanninger og fag vil ha behov for ulikt omfang, tematisk vinkling og nivå av bærekraft og helse, formidlet gjennom ulike pedagogiske metoder. Du kan derfor ikke regne med å finne ferdige undervisningsopplegg som passer akkurat for ditt behov, men heller bakgrunnsinformasjon, inspirasjon og eksempler som kan hjelpe deg i gang til å lage ditt eget opplegg. Til slutt er det du og ditt fagmiljø som må vurdere hva som er relevant og hvordan det skal tilpasses din undervisning.

Ressursbanken er et steg på veien for å svare på en stor utfordring – hva betyr «bærekraft og helse», og hvordan skal vi undervise om det? Her finnes ingen etablerte svar eller lærebøker, kursen videre må vi peile ut sammen. Vårt bidrag er ingen fasit, men et initiativ for å få ballen til å rulle.

5 konkrete tips: Hvordan bruke ressursbanken til å komme i gang?

1. Introduksjon til bærekraft
Presenter slides eller video om bærekraft til studentene eller til undervisnings-kollegiet. Eksempel: Introduksjon til bærekraft og helse, eller en video om plast og helse
2. Relater din eksisterende undervisning til bærekraft
Finn ett konkret tema innen bærekraft og helse som du kan knytte ditt undervisningsfokus til, og legg ved en slide eller på annen måte en «knagg» i din eksisterende undervisning.
Eksempel: Legg til et lysbilde om forurensning og lungesykdom, eller om kloke valg
3. Dediker en diskusjon, case, gruppearbeid, oppgave til å utforske bærekraft
La studentene diskutere et innspill, spørsmål eller oppgave relatert til bærekraft, med eller uten introduksjon eller bakgrunnsmateriale. Det er god sjanse for at studentene bidrar med relevant kunnskap og innsikt – så utforsk gjerne temaet sammen med dem! Kanskje kan bare en diskusjon om temaet, og anerkjennelse av relevansen, åpne for at studentene ser din ordinære undervisning i en videre kontekst.
Eksempel: Spør «Er ditt studium relevant for bærekraft? På hvilken måte?» eller «Diskuter behandlingsvalg i lys av miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft» (med åpenhet om hvor åpent spørsmålet er!)
4. Fokuser på nøkkel-kompetanser
Se på UNESCO’s nøkkelkompetanser. Det er stor sjanse for at du allerede jobber med disse kompetansene – kan du gjøre grep for å utvikle dem ytterligere, og kanskje også i tydeligere relasjon til bærekraftig utvikling?
Eksempel: Kan du videre utvikle studentenes systemforståelse? Fremtidskompetanse? Normative kompetanse? Også i forhold til en helhetlig bærekraft-forståelse?
5. Oppgrader en læringsutbyttebeskrivelse…
…til å tydeligere adressere bærekraft-relevans, med eller uten å eksplisitt nevne ordet bærekraft. Når det står på papiret, må undervisningen følge opp!

Har du ikke tid til å se på ressursbanken? Gi studentene en oppgave der de kan utforske den, og fortelle deg om hva de finner!

Usikker på om dette er relevant, for faget ditt og for studentene? Ta en prat med kollegaer, studenter eller ledere – kjør debatt!

Eller, fikk du nå selv en ide til hvordan du kan relatere din undervisning til bærekraft på, helt uten ressursbanken? Vel, flott, sett i gang!

Lykke til! Og gi oss gjerne innspill – det er relevant for vårt videre arbeid og prioritering.