— Et suksesskriterium er at industripartnerne har et langtidsperspektiv. Vi driver ikke med quick fix. Samarbeidet med industrien er viktig, og en del av vårt DNA, sa Rolfsen, og nevnte grønn omstilling og digitalisering som eksempler på jubileumsseminaret denne uka.
9. mai 2005 ble UTC «Performance in a Seaway» etablert, med NTNU og Marintek som forskningspartnere.
UTC er en samarbeidsmodell som flymotor-produsenten Rolls-Royce har utviklet for å strukturere sitt samarbeid med britiske universiteter. Etter oppkjøp av maritime virksomheter i Skandinavia ville Rolls Royce Marine innføre den samme samarbeidsmodellen med ledende norske og svenske universiteter.
I 2014 ble UTC-senteret i Trondheim overtatt av Kongsberg Maritime da de kjøpte Rolls Royce Marine, og dermed også overtok universitetssamarbeidet.
Djevelen er i overgangene
En utfordring som måtte løses for 20 år siden var driftsproblemer med azimuth-propeller, som førte til kostbare reklamasjonskrav.
— Vi hadde mange havarier på girhjul og aksellagre og trengte å forstå årsaken til problemene. Vi hadde mange misfornøyde kunder og rettssaker, forteller Leif Vartdal som inntil nylig var broen mellom Kongsberg Maritime og NTNU.
Gjennom omfattende simuleringer og modellforsøk gjort på NTNU og SINTEF Ocean skjønte man etter hvert bedre hva som forårsaket problemene.
I 2015 ble Gunnerus, NTNUs forskningsskip, sågar utstyrt med en prototype av Kongsberg Maritimes permanent magnet rim-drive azimuth-thrustere.
— Den opererer fremdeles uten problemer, og skipet fikk også bedre effektivitet på høyere fart, sier Sverre Steen, professor og instituttleder på marin teknikk som i sin tid fikk i oppdrag å lede UTC-samarbeidet med Rolls Royce.

Relevante problemer
— Å lede denne UTC-en fra 2005 var mitt andre store oppdrag i akademia, sier Steen. – Det første var å lære bort eksperimentell hydrodynamikk!
Siden den gang har samarbeidet vært en stor del av forskningsporteføljen til instituttlederen i tett samarbeid med nøkkelpersoner som Dariusz Fathi, forskningssjef for avdeling Skip og havkonstruksjoner i SINTEF Ocean.
Masterstudenter- og stipendiater har vært med på arbeide videre på ulike problemstillinger.
— Vi må ha relevante problemstillinger å jobbe med på universitetet. Samarbeidet med Rolls Royce og senere Kongsberg har sørget for dette, sier Steen.
Steen kan fortelle at samarbeidet egentlig går enda litt lengre tilbake.
— Samarbeidet som etter hvert ble formalisert i UTC startet egentlig da tidligere sjef i Ulstein Idar Ulstein ga sin studiekamerat Knut Minsaas i oppdrag å designe en tunnelthruster – fordi Ulsteins kunder blant fiskebåtrederne etterspurte et slikt produkt. Designet ble levert som avtalt, og var et viktig bidrag til å utvikle den virksomheten som ble Ulstein Propeller, som ble kjøpt av Rolls-Royce og nå er videreført i Kongsberg Maritime.
SINTEF Ocean har på sin side utviklet ulike typer programvare for skipshydrodynamikk og skipssimuleringer, som igjen har vært brukt både i utvikling og salgsprosesser hos Kongsberg Maritime.
Fra propell til autonomi
Problemstillingene som har trengt forskerblikk har vært mange. Siden 2018 har det inkludert kontrollsystemer, blant annet for å utvikle fartøy som kan navigere ubemannet.
Dermed har Institutt for kybernetikk også blitt en viktig samarbeidspartner, ledet av professor Tor Arne Johansen.
— Man sier at djevelen er i detaljene, men djevelen er også i overgangene – mellom hydrodynamikk og kontrollsystemer, mellom skrog, propell og navigering i ulike typer farvann og bølgetyper, sier Vartdal.
For det er mellom ulike fagfelt at fuck ups-ene skjer. Ved å jobbe tverrfaglig kan man jobbe seg rundt og forbedre systemene.
Kommersiell suksess
En av suksesshistoriene som ble trukket fram i forbindelse med 20-års jubileet er ROV Revolution. Det startet som et forskningsprosjekt i UTC, og er nå i ferd med å bli et industrieventyr.
Reach Remote er verdens første fjernstyrte ubemannede fartøy som tar med ROV-er (Remotely Operated Vehicle) for å kunne gjøre offshore operasjoner. Fartøyet er utviklet av Reach Subsea i tett samarbeid med Kongsberg Maritime.
Fartøyet sparer 90 prosent utslipp i forhold til fartøy brukt tidligere på lignende operasjoner. Oppdragene står nå i kø fra ulike selskaper.

— Jeg tror jeg gråt da Reach Remote 1 ankom Haugesund etter første seilas fra Horten, sier Bjørg Mathisen Døving, Vice President i Reach Subsea 7.
Nå er Reach Remote 2 og 3 i produksjon.
Gratulantene på 20-års jubileet sto i kø:
— Vi sitter på toppen av det forskning og akademia har klart, det tynne laget som lager business, sa Sverre Torben, direktør for forskning og innovasjon i Kongsberg Maritime.
Gjenoppfinn eller dø
— Det er en sann ære å feire 20-års jubileet til UTC. Vi er ekstremt stolt over hva forskningen har ført til og verdien det har gitt for samfunnet på forskjellige og meningsfulle måter, sa Vegar Johansen, administrerende direktør i SINTEF Ocean.

Hans tale handlet om grønt skifte og konkurransekraft. Lykkes vi ikke med et grønt skifte vil havøkonomien bli langt mindre framover, og havøkonomien er svært viktig for Norge.
— En ydmyk takk! Jeg håper vi kan fortsette denne reisen, sa Bjørn Jalving, CTO i Kongsberg Maritime.
Han trakk fram at Kongsberg er 200 år og har overlevd gjennom å være teknologiske pionerer.
— Vi må gjenoppfinne oss selv for å ikke dø.
De siste 50 årene har også inkludert skipsdesign. 1000 skip er levert.
— Det vi gjør er å levere fartøysystemer som kan operere i veldig røffe forhold, og da må vi forstå havet. Autonomi og nullutslipp er ikke lett, men vi skal bygge videre. Med kontrollert bruk av AI, nevronettverk, og en unik kombinasjon av AI, kybernetikk og hydrodynamisk forståelse, sa Jalving.
Han innrømmer at de måtte gå noen runder i Kongsberg Maritime for å skjønne hva et UTC er, men at verdien er såpass stor at de håper på minst 20 år til.
— Dette er jo industriforskning hvor selskapet eier resultatene, sa institutt- og UTC-leder Sverre Steen.
Rektoratet har undersøkt, men finner ikke eksempler på andre like lange samarbeid. Og det er mange avtaler: På rektoratnivå er det over 30, på fakultets- og instituttnivå antakelig flere hundre.