Ikke toll, men samarbeid, ikke svart økonomi, men blå økonomi – utvikling av havnæringene – var temaet da delegasjon fra Island besøkte Trondheim og avviklet næringsseminaret Norway and Iceland: Pioneers of Innovation in the Blue Economy.

Historisk grunn
Rektor Tor Grande åpnet seminaret ved å dra historiske linjer til framtida.
— Både Norge og Island er stolte havnasjoner. Vi er de største eksportørene av villfangst i Europa. Nærheten til havet har gitt både muligheter og utfordringer. Lange tradisjoner for fiske og sjøfart har vært med å forme utviklingen av våre land, åpnet han seminaret sammen med Vegar Johansen, administrerende direktør i SINTEF Ocean.
Han fortsatte:
— Derfor passer det veldig godt at vi møtes her i NTNU og SINTEFs hydrodynamiske laboratorier som både har en lang historie og en løfterik framtid. Siden 1939 har laboratoriene vi befinner oss i nå vært et område for utdanning, forskning og utvikling.
Da, som nå, var det dramatiske og alvorlige tider.

Under åpningen av Skipsmodelltanken den 1. september 1939 skulle kongen og flere statsråder være til stede i Trondheim. I stedet startet 2. verdenskrig da Tyskland invaderte Polen. I bildet fra den dagen står stolene tomme.
— I de kommende årene vil utviklingen av havnæringene bli noe av det viktigste for landene våre. Både å styrke det vi har, men også å utvikle nye innovasjoner og teknologi, sa Grande.
En plattform for nye ideer og samarbeid
Seminaret, som var fullbooket, markerte siste stopp på en tredagers reise for den islandske delegasjonen, som tidligere har vært innom Oslo og gallamiddag på slottet.
Nå var det tid for å treffe Trondheims forsknings- og teknologimiljø, utveksle nyheter og utvikle nettverk omkring Norge og Islands blå økonomi og det grønne skiftet til sjøs.

Islands president holdt et engasjerende innlegg hvor hun trakk fram spennende selskaper på Island, som har gjort det stort med å utnytte restråstoffer på helt nye måter. Hun nevnte også taredyrkings-industrien som er i tidlig stadium, men som ser ut til å ha både stor vekst og en lys framtid, samt karbonfangst og AI.
— Vår erfaring er at havnæringene kan utvikles bærekraftig i tråd med økosystemer, så lenge man har en løsningsorientert tankegang. Vi må høste ressursene på en måte som gjør verden bedre. Et sterkere Island-Norge samarbeid kan gi en plattform for nye ideer og nye samarbeid, sa Thómasdóttir.
Presidenten viste et tydelig engasjement for havets helse.
— Vår forpliktelse til havets helse må stå fast. Vi kan ikke ha sunne mennesker på en sunn planet uten sunne hav. Havet er kritisk for vår egen og planetens helse.
I Havbassenget hadde SINTEF Ocean satt ut en modell av Hurtigrutens nye nullutslippsfartøy, Sea Zero, som har vært testet her tidligere. Skipet kombinerer batteridrift med moderne seil og solceller.
Vegar Johansen fortalte tilhørerne at dette blir det første helelektriske cruiseskipet i verden. Det skal stå ferdig i 2030.
Spennende nye selskaper
På programmet sto også paneldiskusjoner om full ressursutnyttelse i fiskerinæringen og grønn maritim innovasjon, samt en innovasjonsutstilling med selskaper fra Island og Norge.
I første panel var Kristine Hartmann, tidligere marin teknikk-student, nå administrerende direktør i Salmars Salmon Living Lab blant paneldeltakerne.

I andre panel var stipendiat Anna Hüllein, som forsker på risiko og sikkerhet i forbindelse med elektrifisering av fiskeflåten gjennom prosjektet ZeroKyst på samme institutt.
Tidligere student på industriell økonomi Sven Kolstø, fortalte om sin egen start up OptoScale, som bruker kameraer og kunstig intelligens til å måle fiskevekt, telle lus og vintersår på laks. Neste steg er å utvikle kunstig intelligens til å gi laks optimal fôring og til å overvåke havmiljøet.

Sven Kolstø, tidligere NTNU-student på industriell økonomi med marin retning, har startet OptoScale. Foto: Live Oftedahl
Etter oppstarten i 2015 har de vokst til å være 60 ansatte. De senere årene har selskapet vokst 100 prosent hvert år. Målet er å bli verdensledende.
— Jeg var her og badet i gamle dager! kunne han fortelle om Havbassenget.
Fra Island fikk vi høre om start up-selskapene Sea Growth, som rett og slett dyrker fiskekjøtt i laboratorier, og GreenFish som bruker satellitter og kunstig intelligens til å fortelle fiskere hvor neste fangst mest sannsynlig befinner seg.
Seminaret ble arrangert av Business Iceland og Innovasjon Norge, i tett samarbeid med NTNU Institutt for marin teknikk og SINTEF Ocean.