Internasjonale undersøkelser viser at norske elevers kompetanse i matematikk ikke er så gode som vi skulle ønske. De siste årene er det derfor satt i gang flere tiltak for å styrke kvaliteten på undervisningen i skolen. Men hva med lærerutdanningene?
Ulik bakgrunn – ulik undervisning

Matematikklærer-utdannere har, som sine kolleger i andre fag, ulike bakgrunn og erfaring. Mens noen har studert matematikk eller matematikkdidaktikk på høyt nivå, har andre bakgrunn som lærere.
–De ulike ståstedene påvirker hvordan de legger til rette for lærerstudenters læring. Resultatet er at nyutdannede lærere stiller til start med ulik kompetanse om hvordan de skal undervise elever i matematikk, sier Janne Fauskanger, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret.
Fauskanger er fagansvarlig for videreutdanningen «Matematikk for lærerutdannere» som starter opp ved NTNU til høsten. Tilbudet er en del av Matematikksenterets nasjonale satsing «Meningsfull matematikk», som har som mål å gjøre matematikkundervisningen mer motiverende, variert og relevant for elever i Norge.
–Matematikkundervisningen ved lærerutdanningene har stor betydning for undervisningen i skolen og videre for hvordan barn og unge lærer matematikk. Videreutdanningen blir en viktig arena for å utvikle en felles undervisningspraksis som til slutt kommer elevene til gode, sier Fauskanger.