Fra smale veier til motorveier
En underkategori av zeotyper er SAPOer. Strukturen til SAPOer består av små porer (mikroporer) i nanostørrelse som kan tenkes på som smale veier. Porene inneholder også katalytisk interessante punkter som gjør dem aktive for kjemiske reaksjoner. Akkurat som for smale veier i trafikken, vil disse porene blokkeres når det i kjemiske reaksjoner blir mye molekylær trafikk. En mulig løsning på dette er å introdusere større porer (mesoporer) for å øke effektiviteten av transport igjennom SAPOen. De store porene kan her tenkes på som motorveier som øker transporten av molekylene igjennom strukturen. Disse nye materialene kalles hierarkiske SAPOer.
Forskning på veisystemet
Problemet med hierarkiske SAPOer er at vi fortsatt ikke har god nok forståelse for hvordan porestrukturen (veisystemet) er inne i materialet. Vi vet heller ikke nøyaktig hva som skjer med de katalytisk interessante punktene. Det kreves nemlig flere individuelle og ofte dyre eksperimenter for å analysere strukturen til materialet og effektiviteten av de store mesoporene. Det er derfor vanskelig å implementere slike materialer i industrien. I min avhandling til disputasen ser vi på nye metoder for å bl.a. forstå hvordan porestrukturen i disse materialene ser ut.
Avhandlingen består av tre forskningsartikler hvor nåværende metoder for å analysere hierarkiske SAPOer vurderes og nye metoder for å analysere dem blir utviklet. Basert på en rekke kriterier ble to katalytiske modellreaksjoner vurdert som nye verktøy for å analysere hierarkiske SAPOer. Det ble funnet at katalytiske modellreaksjoner kan brukes som svært presise verktøy for å lokalisere katalytisk interessante punkter og for å belyse porestrukturen (veisystemet) i hierarkiske SAPOer.