Samler luftfartsnorge for å redusere klimapåvirkningen fra flytrafikken

En samlet norsk luftfartsbransje går sammen for å få fart på løsninger som kan redusere klimagassutslippene fra norsk flytrafikk. Med seg har de et stjernelag av forskere fra NTNU, Norges handelshøyskole, Cicero og SINTEF. Denne uken ble den første felles forskningssøknaden sendt inn.

Bildet viser Norwegians fly Boeing 737-800 som er i ferd med å gå inn for landing.
Norwegians Boeing 737-800 (Foto: Jørgen Syversen / Norwegian)

-Å kutte klimagassutslipp fra flytrafikken er en stor utfordring, og det finnes ingen enkle løsninger. Men bransjen skal og vil bidra til å redusere utslipp, og dette initiativet er et eksempel på det. Vi står nå samlet, sammen med de fremste forskningsmiljøene på området. Det gir de beste forutsetningene for å lykkes, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Erik Lahnstein.

SAS, Norwegian, Widerøe, Avinor og Luftfartstilsynet er alle med på laget. Rolls Royce, Boeing, Norse, Green H, Avinxt, Scandinavian Seaplanes, DoveTail og SiriNor er de andre industripartnere, i tillegg til NHO, LO og Norsk Flygerforbund.

Bilde som viser logoene til alle deltakerne: SAS, Norwegian, Widerøe, Avinor og Luftfartstilsynet er alle med på laget. Rolls Royce, Boeing, Norse, Green H, Avinxt, Scandinavian Seaplanes, DoveTail og SiriNor er de andre industripartnere, i tillegg til NHO og LO.
SAS, Norwegian, Widerøe, Avinor og Luftfartstilsynet er alle med på laget. Rolls Royce, Boeing, Norse, Green H, Avinxt, Scandinavian Seaplanes, DoveTail og SiriNor er de andre industripartnere, i tillegg til NHO og LO. (Montasje)

Det første alliansen går sammen om er en SFI-søknad til Forskningsrådet.SFI står for Senter for forskningsdrevet innovasjon. Støtteordningen skal bidra til innovasjon og verdiskaping i næringslivet gjennom samarbeid med forskningsmiljø.

SFI-søknad

I spissen for søknaden som ble sendt inn denne uken står NTNU ved professor Anders Hammer Strømman. Med seg har de både NHH, Cicero og SINTEF.

Portrett av Anders Hammer Strømman.
Anders Hammer Strømman i Realfagbygget på NTNU, 18. mars 2022. Foto: Maren Agdestein/NTNU

-Å redusere klimagassutslipp fra luftfarten er mye vanskeligere enn å redusere utslipp fra veitrafikk og sjøfart, hvor teknologien og løsningene har kommet mye lenger. De ulike forskningsmiljøene vi har samlet i dette initiativet representerer ulik spisskompetanse som til sammen gir oss den bredden vi trenger for å finne gode løsninger både på kort og lengre sikt, sier Strømman, som selv har forsket på omstilling uftfarten.

SFI-søknaden er delt inn i ulike arbeidspakker som skal se på alt fra alternative drivstoff og fremdriftssystemer for fly som SAF, batteri og hydrogen, til hva som kreves av infrastruktur på flyplassene og verdikjeder for å støtte opp under slike løsninger, modeller som kan gi oss bedre kunnskap om utslippene fra luftfarten og hvordan de kan reduseres, og hva som kreves av bransjen og samfunnet rundt for å nå internasjonale klimamål.

Står samlet

Partene er innstilt på et langsiktig samarbeid, og ser på dette som et første steg for å få på plass et landslag som kan bidra til å omstille luftfarten.

Portrettbilde av Erik Lahnstein
Erik Lahnstein i NHO Luftfart (Foto: Moment Studio)

– Det er fantastisk at vi har klart å samle et så bredt og kompetent lag med flere bidragsytere som er helt i front internasjonalt. Vi er helt avhengig av å kombinere kunnskap fra ulike fagfelt for å kunne se helheten og utvikle et kunnskapsgrunnlag som gjør at alle aktørene som skal bidra til næringens grønne omstilling får en best mulig støtte for sine beslutninger, sier Erik Lahnstein i NHO luftfart.

– Det er viktig at at myndighetene prioriterer forskning på dette området for å få fart på omstillingen av luftfarten. Laget står samlet, og skulle vi ikke få gjennomslag denne gangen vil vi jobbe sammen frem mot nye muligheter, forsikrer Lahnstein.

– SFI AVITRANS passer godt inn Avinors løpende klimaarbeid. Vi ser frem til å fortsette vår langsiktige innsats sammen med resten av luftfartsbransjen og sentrale norske forskningsmiljøer for å redusere klimagassutslippene fra flytrafikken, sier Olav Mosvold Larsen, avdelingsleder Bærekraft i Avinor.