Den 15. juni deles Heddaprisen ut på Nationaltheatret – en av de mest prestisjefylte utmerkelsene i norsk scenekunst. Blant årets mest markante navn står Tore Vagn Lid, som er nominert i hele fire kategorier: beste regi, beste scenetekst, beste audiovisuelle design og beste teaterforestilling.
Lid er professor ved Institutt for kunst og medievitenskap (IKM) ved NTNU, og har gjennom en årrekke arbeidet med å utvikle Triggersystemet – et kunstnerisk forskningsprosjekt som utfordrer grensene mellom det akademiske og det sceniske. Forestillingen Triggersystemet – I: Vivariet er utviklet i samarbeid med Transiteatret-Bergen, Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge.
– Det å bli nominert i fire kategorier kom både overraskende og litt overrumplende, sier Lid. – Men det er desto mer inspirerende å lese juryens begrunnelser, som tydelig verdsetter den kunstneriske forskningsdimensjonen i prosjektet.
Helt unikt
Nominasjonene er også en anerkjennelse av det fagmiljøet Lid er en del av.
— Dette er i høyeste grad en fjær i hatten for instituttet vårt, og for mulighetene NTNU gir til å drive estetisk-dramaturgisk grunnforskning. Her er vi unike, sier han.
Triggersystemet vises i sin helhet under Festspillene i Nord-Norge i juni, der Tore Vagn Lid er årets festivalprofil. Del II – Brunsneglens lange natt får urpremiere under festivalen. Samtidig lanseres prosjektet også som et filosofisk lesedrama i bokform på Cappelen Damm.
— Grusomt vakkert
Slik lyder juryens begrunnelse for nominasjonene:
Beste teaterforestilling:
Her hylles teatrets egenart, kraft og overlevelsesevne med et virvar av sterke og originale virkemidler. På allegorisk vis, og med et unikt ensemble i alle ledd, tar denne musikalske fabelen temperaturen på kloden vår i en apokalyptisk syndflod som er urovekkende, svimlende og grusomt vakker.
Beste regi:
Tore Vagn Lid for Triggersystemet – I: «Vivariet» – Transiteatret-Bergen, co-produksjon Black Box teater og Festspillene i Nord-Norge
Ingenting overlates til tilfeldighetene når dette overflødighetshornet får renne over uten at noe går til spille. Regissørens altomfattende visjon og blikk for detaljer, ivaretar det hele med stilsikker, musikalsk eleganse, fra den minste miniatyr til det mest svimlende tankesprang.
Beste audiovisuell design:
En visuell, musikalsk godtepose basert på avanserte teknikker som ved første øyekast kan framstå som enkle og analoge. Forestillingen er en estetisk karamell der hele teatermaskineriet tas i bruk og maner fram en voldsom fabel der sangere, musikere, skuespillere, komposisjoner og videoteknikk går opp i en høyere enhet.
Beste scenetekst:
En smart, eventyraktig og underlig originaltekst som aldri er påståelig, men heller ikke redd for å være politisk. Her berøres blant annet klimaspørsmål, debattklima og menneskers sosiale spill i et fortellerdrama som underholder og trigger tankeprosesser som varer langt lengre enn forestillingen.