Utdanning setter ikke punktum for læring

Studenter utenfor Campus Ålesund
Spente studenter møtte opp til Immatrikulering 12. august 2024, NTNU i Ålesund.

Dette er en ytring. Den gir uttrykk for skribentens mening.

Skrevet av
Portrettbilde Barbro Elisabeth Fjørtoft
Barbro Elisabeth Fjørtoft Prosjektleder og forretningsutvikler EVU

Utdanning setter ikke punktum for læring 

I årene som kommer, er det stor sannsynlighet at knappheten på relevant kompetanse kan bli en av de viktigste utfordringene Norge står overfor. Utsynsmeldingen som beskriver kompetansebehovet i Norge, tydeliggjør at beholdningen av kompetanse allerede nå er begrenset. Ikke siden før finanskrisen har det vært større etterspørsel etter arbeidskraft. 

Ved NTNU utdanner vi morgendagens arbeidstakere innen ulike sektorer, og NTNUs kandidatundersøkelse viser at 98 prosent av kandidatene som ikke har gått videre med studier er i arbeid. Tallene er oppløftende, og det viser at det er et sterkt behov for den kompetansen våre studenter bringer med seg inn i arbeidsmarkedet. 

Men i dagens raskt skiftende arbeidsmarked er kontinuerlig læring og kompetanseutvikling blitt viktigere enn noensinne. En god og ettertraktet utdannelse fra NTNU gir et godt utgangspunkt når våre studenter begynner sin karriere, men det er like viktig å påse at man er relevante og konkurransedyktige, uansett hvor vi befinner oss i karrieren. Derfor har vi ved NTNU i Ålesund nå styrket satsningen på etter- og videreutdanning. 

Etter- og videreutdanning handler ikke bare om å tilegne seg ny kunnskap, men også om å oppdatere og vedlikeholde eksisterende ferdigheter. Dette er spesielt viktig i en tid hvor teknologi og arbeidsmetoder stadig utvikler seg. I rapporten Grønn Omstilling pekes det mellom annet på det skrikende behovet for digital kompetanse, både i forhold til behovet for flere nyutdannede, men også i forhold til behovet for økt digital kompetanse blant arbeidsstokken generelt. IKT Norge har beregnet at Norge vil mangle 40 000 teknologer allerede innen 2030. Bekymringen for tilgang på riktig kompetanse deles også i andre sektorer, som helse og omsorgssektoren samt innen utdanning og forskning. 

Tallene viser imidlertid at for få sysselsatte tar etter og videreutdanning. I 2022 gjennomførte kun syv prosent av de sysselsatte i Norge formell videreutdanning. Tallene for ikke formell opplæring er noe mer oppløftende der 50 prosent av de sysselsatte deltok i en eller annen form. Tallene har imidlertid holdt seg stabile de siste 10 årene. En forsterket satsing på etter- og videreutdanning ser vi ved NTNU Ålesund derfor på som essensielt for å møte morgendagens kompetanseutfordringer. 

For deg som kanskje har hatt noen år ute i arbeidslivet gir etter- og videreutdanning flere fordeler. Det kan åpne dører til nye karrieremuligheter, øke jobbtilfredsheten og bidra til personlig vekst. For samfunnet som helhet bidrar det til en mer kompetent arbeidsstyrke, noe som kan føre til økt produktivitet og innovasjon.  

NTNU i Ålesund har et godt og nært samarbeid med arbeidslivet og næringene her i regionen. I dialog med arbeidsgivere oppfordrer vi disse til å tilrettelegge for at ansatte hos dem får mulighet til å ta etter- og videreutdanning, mens vi på vår side må tilby kurs og utdanninger som er fleksible nok til at de kan kombineres med jobb. Som en offentlig utdanningsorganisasjon har vi ved siden av å tilby relevante og tilgjengelige kurs og programmer, nå dedikerte ressurser i organisasjonen for å utvikle tilbudene i tråd med behovene til regionens arbeids- og næringsliv. Dette skjer i tett samarbeid med våre solide fagmiljøer. 

Etter- og videreutdanning er ikke bare en investering i den enkeltes fremtid, men også i samfunnets fremtid. Ved å prioritere kontinuerlig læring kan vi sikre at vi er rustet til å møte morgendagens utfordringer og muligheter.