Førsteårsstudent Ruben skal «ta over» ingeniørjobb i en uke

Ruben ville finne ut hvordan det er å jobbe som ingeniør. I prosessen vant han 30 000 kroner og en ukes studierelevant praksis.

Vinner av "Ta jobben min" 2024. Foto.
Ruben Vindheim studerer byggingeniør ved NTNU i Gjøvik og er blant vinnerne av AF Gruppens konkurranse «Ta jobben min» 2024. Foto: Mads Wang-Svendsen/NTNU

Det var under en karrieredag i fjor høst at Gjøvik-studenten Ruben Vindheim først fikk høre om «Ta jobben min». Nysgjerrig på hva konseptet gikk ut på, søkte han det snart opp på internett. Der fant han et virtuelt univers spesialdesignet for å vise ingeniørstudenter hvilke karrieremuligheter de har.

Stilt overfor valget mellom ti forskjellige stillinger, bestemte Vindheim seg for å utforske arbeidshverdagen til en driftsleder nærmere. Underveis utfordret jobbsimulatoren ham til å bidra med egne tanker og refleksjoner om det som foregikk på skjermen.

– Jeg fikk en rekke ulike oppgaver. Noen var knyttet spesifikt til stillingen og tok utgangspunkt i reelle situasjoner som driftsledere møter i løpet av en dag. Andre var mer generelle, som at man sitter i lunsjen og skal fortelle om seg selv. Så skulle man reflektere over situasjonen og forklare hvordan du ville håndtert den, sier Vindheim.

Det var med utgangspunkt i disse besvarelsene at de 20 vinnere av de i alt 2 300 studentene som registrerte seg i konkurransen ble kåret. Iberegnet Ruben var det totalt 12 NTNU-studenter som ble premiert.

Vinnerne av konkurransen. Foto.
Av de i alt 2 300 studentene som registrerte seg i konkurransen, sto man til slutt igjen med disse 20, hvorav hele 12 er fra NTNU. Foto: AF Gruppen

Skal være med på tunnelprosjekt

Ruben er opprinnelig fra Tønsberg og studerer til daglig byggingeniør ved NTNU i Gjøvik. Han gleder seg over at det ligger an til å bli mange muligheter til å opparbeide seg relevant jobberfaring og faglig kompetanse ved siden av studiene i tiden som kommer.

– Senere i vinter skal jeg «ta jobben» til en ingeniør som jobber med Fåbergtunnelen like nord for Lillehammer, mellom Storhove og Øyer. Det betyr i praksis at jeg følger vedkommende tett gjennom arbeidsdagen, forklarer Vindheim.

Han kan også røpe at han allerede har sikret seg sommerjobb i AF Gruppen.

Kick-off i Holmenkollen

I tillegg til et utdanningsstipend på 30 000 kroner og praksisopphold får de 20 vinnerne muligheten til å delta på en rekke samlinger for faglig påfyll og inspirasjon.

Det begynte med kick-off i Holmenkollen allerede i midten av januar.

– Konsernsjefen i AF Gruppen kom og snakket for oss. Ellers var det alt fra praktisk informasjon om arbeidsuka vi skal ha til hvordan det er å jobbe som ingeniør. Og så var det selvsagt mye god mat og moro. Det var i det hele tatt mye godt for en student, ler Vindheim.

På spørsmål om hva pengepremien skal brukes til, forteller ingeniørstudenten at den gikk rett inn på sparekontoen.