NTNU i Gjøvik får medisinutdanning

Det kunngjorde forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch på en pressekonferanse mandag morgen.

Rektor og politikere på pressekonferanse. Foto.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch meddelte mandag morgen at NTNU i Gjøvik får medisinutdanning. Foto: Pål Oppegård-Herje / NTNU

– Dette er en viktig og helt riktig prioritering av regjeringen. Vi har behov for flere leger nå og i årene som kommer, og vi trenger flere leger som utdanner seg i Norge, sa Borch.

Beslutningen skal ha blitt tatt på regjeringens budsjettkonferanse sent i forrige uke, ifølge Oppland Arbeiderblad og NRK.

Allerede i gang med opptaksarbeidet

– Dette er viktige studieplasser for oss, og det kommer til å være viktig for regionen og NTNU i Gjøvik. Dette er rett og slett en stor dag, sa rektor ved NTNU Anne Borg, som nå kan skilte med medisinutdanning i alle sine tre studiebyer.

Medisinutdanningen i Gjøvik skal bygge på en desentralisert modell. Det betyr at de nyopprettede studieplassene vil legges ut på Samordnaopptak omgående, og at de første studentene kan tas opp allerede om ett år.

Etter å ha tatt fatt på studiene i Trondheim, skal studentene tilbringe de fire siste årene av medisinutdanningen i Gjøvik. Forskning tyder på at denne løsningen gjør at flere blir værende i hjemfylket etter endt utdanning.

Med på å løse en nasjonal oppgave

– Dette er en av de største dagene som vi i det politiske miljøet på Gjøvik har fått oppleve. Jeg er helt overbevist om at dette vil bane vei for andre etableringer, andre typer muligheter og andre typer utdanninger.

Det sa ordfører i Gjøvik Torvild Sveen.

– Det at vi nå er med på å løse den nasjonale oppgaven med å sikre flere leger, er fantastisk for oss, avsluttet han.