Play the Game: Med idrettens mørke sider på dagsorden

Korrupsjon, doping, maktmisbruk og overgrep. Det er idrettsmedaljenes baksider som står på dagsorden når NTNU Handelshøyskolen i februar er vert for Play the Game.

Illustrasjon. Nærbilde av en fotball som ligger på en gressmatte, to ben, med forskjellige fotballsko prøver fra hver sin kant å bevege ballen. I bakgrunnen ser man tribunene på fotballstadion. himmelen er mørk
Illustrasjon: NTB

Siden 1997 har Play the Game bidratt til å øke internasjonal bevissthet rundt idrettens etiske utfordringer. Fra forholdet mellom sport og nettkriminalitet, til overgrep, kampfiksing og antidoping. Konferansen som drives av Idrættens Analyseinstitutt i Danmark, samler idrettsledere og -utøvere, akademikere og journalister.

NTNU og Trondheim er vertskap når konferansen for første gang arrangeres i Norge, 4. til 7. februar. Nærmere 300 internasjonale og norske nøkkelpersoner deltar med innlegg og deler meninger og kunnskap.

Norske idrettsutøvere sier fra

– Norske idrettsutøvere og idrettsledere har en sterk tradisjon for å si fra om de etiske utfordringene og det demokratiske underskuddet som moderne idrett står overfor. Samtidig har vi gjennom Besseberg-saken fått en påminning om at idrettens mørkere sider ikke er så fjernt fra oss, sier Harry Arne Solberg.

NTNU-professoren er ekspert på internasjonale idrettsarrangementer.

– Korrupt lederskap kan ha store konsekvenser for både idrett og samfunn, spesielt når det handler om store arrangement, påpeker han.

– Rio de Janeiro ble tildelt et kostnadskrevende OL i 2016 på tross av at byen var ranket lavest i IOC’s evaluering av aktuelle søkerbyer. Det er sterke indikasjoner på at Qatar fikk 2022-VM i fotball ved hjelp av korrupsjon. Beslutningen har endret det fotballpolitiske landskapet og ført til økte spenninger, forteller Solberg.

Retter søkelys mot mektige idrettsledere

Også i håndballen har anklagene om korrupsjon vokst seg sterke. I desember gikk den norske håndballpresidenten Kåre Geir Lio ut med det som ble oppfattet som et forsvar for den internasjonale håndballpresidenten Hassan Moustafa. Han fikk sterk kritikk nettopp av Play The Game.

«Det er trist at et forbund som Norge ikke i større grad tar avstand fra den måten håndballen drives på under ledelsen til Moustafa», sa Stanis Elsborg i Play the Game til VG.

– Play the Game har lang tradisjon for å rette et etisk søkelys mot mektige idrettsledere. På siste konferanse ble det tatt et initiativ til å etablere en organisasjon som kan bekjempe korrupsjon. Dette vil bli videreført på konferansen her i Trondheim, sier Harry Arne Solberg.

Solberg legger til at gravejournalistikk spiller en viktig rolle i å avdekke så vel korrupsjon som annet maktmisbruk, og at kritisk sportsjournalistikk har en stor plass i programmet.

Kan idrett være bærekraftig?

Et nytt tema på årets konferanse er vintersport og klima.

– Samspillet mellom sportsindustrien og klimaendringene er i høyeste grad relevant, sier Solberg.

– Det er for det første ikke til å komme bort fra at de store sportsarrangementene i verden har et betydelig karbonavtrykk. Samtidig er klimaendringene også en mulig trussel mot arrangementene, særlig i vinteridrettene. Vi trenger ikke se lenger enn til Granåsen; det er klart at suksessen til VM på ski i stor grad avhenger av snø og kuldegrader.

Les mer og se programmet: Play the Game 2024