Mai er en travel måned som student. Eksamener skal leveres, oppgaver skrives og prosjekter ferdigstilles. For Susanne Liberg Amundsen var nok årets eksamensperiode likevel hakket mer hektisk enn for studenter flest.
I mai var hun nemlig med på å gjøre Storhamar historisk som Norges første tittelvinner i europaligaen i håndball.
Kunsten å kombinere lidenskapen for realfag med toppidrett kom imidlertid ikke av seg selv.
Alltid likt matte og fysikk
Susanne kommer fra Hamar og studerer byggingeniør ved NTNU i Gjøvik. Hun har spilt i Storhamar håndball fra barnsben av, og i 2019 ble hun tatt opp i elitestallen.
Det var omtrent på samme tid som hun skulle begynne å velge studier.
– Jeg har alltid likt realfag, spesielt matte og fysikk. Jeg har i tillegg interessert meg for bygninger så lenge jeg kan huske. Byggingeniør er slik sett midt i blinken, forteller Susanne.
Uten muligheten til å tilpasse utdanningsplanen for den spesielle situasjonen hun er i og god hjelp fra de rundt seg, tror hun likevel ikke at hun kunne ha studert drømmestudiet.
Vant til å prestere
– Å studere ved et universitet er veldig annerledes enn å gå på videregående. Det fikk jeg fort erfare, forteller Susanne.
Og etter to måneder som fulltidsstudent sa det nesten stopp for den ferske studenten.
– Som idrettsutøver er jeg nok både ganske pliktoppfyllende og ambisiøs. Så da jeg begynte å studere ville jeg gjerne prestere like godt både på universitetet som på banen. Det innså jeg fort at ikke lot seg gjøre, sier hun.
For med uttak til samlinger med juniorlandslaget, trening, reising, kamper og alt det andre som hører med i en toppidrettsutøvers hverdag, strakk tiden rett og slett ikke til.
Måtte tenke annerledes
– Tanken på at jeg kanskje måtte gi opp studiet etter bare to måneder gikk litt utover stoltheten, innrømmer Susanne.
Det var da hun innså at hun måtte tenke annerledes på ting.
– Tiden går uansett veldig fort, tenkte jeg. Det er ikke noe vits i å stresse med å fullføre innen normert tid, ikke slik situasjonen min er, sier hun.
Og med god hjelp fra foreleserne fant hun snart løsninger som fikk hverdagen til å gå opp.
– Foreleserne har vært helt utrolige. Det hadde ikke gått uten dem. De er veldig opptatt av å legge til rette for at det skal fungere, og jeg får ofte svar i løpet av bare minutter når jeg sender dem e-poster, forteller Susanne.
I dag har hun funnet en god balanse med 50 prosent studieprogresjon. Det vil si at hun har to emner i semesteret. I tillegg får hun tilrettelagt undervisningen fordi hun ikke kan møte opp på campus like ofte som medstudentene sine.
Seniorrådgiver og toppidrettsveileder ved NTNU i Gjøvik, Andreas Hagen, forteller at NTNU har som ambisjon at det skal være mulig å kombinere en idrettskarriere med studier.
– Vi vil derfor så langt det er faglig forsvarlig og praktisk mulig tilrettelegge studiet for studenter med toppidrettsstatus.