– Den ble kjempeflott, sier Åshild Akselsen.
– Det er litt merkelig å se den lille modellen vår stå her som et ferdig produkt. Vi er godt fornøyde, sier Emilie Knudsen og Oda Selvik etter at de har studert det ferdige produktet litt nærmere. For ordens skyld; det er den digitale tavla på toppen som teller ned dager og timer.
At det var deres forslag som skulle gå av med seieren etter at rundt 100 studenter hadde konkurrert om å lage et nedtellingsur til ski-VM i fjor, var ikke noe de tenkte på en gang.
– Vi trodde absolutt ikke vi ville vinne. Det var et stort sjokk og veldig gøy, sier Åshild Akselsen.
Nå er det alvor
Tirsdag 27.februar 2024 er det nøyaktig 365 dager igjen til første øvelse i Ski-VM starter i Granåsen i Trondheim, og VM organisasjonen inviterte til avduking av uret utenfor inngangen til kjøpesenteret City Lade i Trondheim.
– Her skal den stå og telle ned et år, og i løpet av den tiden kan potensielt rundt 4 millioner mennesker passere lavvoen, sier Åge Skinstad, sjef for VM i Trondheim.
– Vi er veldig fornøyde med valget av sted og ur. Her kan både store og små sitte, og etter hvert kommer VM-historiene opp på veggene.
I følge PR- og markedsansvarlig Ingvill Snøfugl i ski-VM var det vel så mye historien og ideen bak monumentet, som selve designet som imponerte juryen da de valgte ut vinnerbidraget.
Inkluderende design
Selv forklarer Emilie ideen slik:
– Vi strevde litt med å finne et konsept, men så løsnet det. Lavvoen skal representere norsk natur, den inkluderer samene og de seks bærekraftsmålene i VM-logoen, ergo den sekskantete formen. At den er delt i to illustrerer et par med noe, som for eksempel et par med ski og staver. Det var også viktig å ivareta universell utforming. Spissene kan være både høye fjell og trær.
På toppen henger nedtellingsuret, som egentlig skulle være rundt, og forestille en soloppgang i den norske fjellheimen.
– Vi var spente på om de hadde fått til det, men det fungerte med dette også, slår Oda fast.
– Veldig, veldig gøy. Vi er utrolig fornøyde nå, sier Emilie Knudsen.
Gir verdifull erfaring
– Å ha slike konkurranser som studentene kan bryne seg på gir verdifull erfaring. Blant annet merverdi i form markedskunnskap, sier førsteamanuensis Ole Alsos ved institutt for design og pro-dekan for innovasjon ved fakultet for arkitektur og design.
– De får prøvd seg på reelle produktutviklingsoppgaver og høste erfaringer i konkurransesituasjoner. Det er stort å få bidra til selveste VM på ski med et så sentralt produkt. Vi ser at studentene er en stor ressurs som gjerne bidrar på forskjellige arenaer.
VM på ski inkluderte bedriften Prima som «entreprenør», og de har bygd en solid lavvo med godt fundament.
– Her står den trygt, sier Ingvild Snøfugl.