Mange spennende helseinnovasjonsprosjekter ble presentert av studentene. De er utviklet i samarbeid med ulike avdelinger ved St. Olavs hospital.
– Juhuuu! Jeg fikk 192 000 poeng! Jubler student Kristian Fjalestad Pedersen. Både studentene sjøl og besøkende er ivrige på å prøve dette aktiviseringsspillet med store knapper som skal berøres når de lyser. Her gjelder det å være kjapp i reaksjonen – og spillet er svært raust med poengene:
– Ja, det er artig med store tall!
Knappesafari heter spillet, og skal aktivisere og trene opp grovmotorikken hos barn på sykehus. Det kan også brukes sittende i sykehussenga.
Kinderegg-prosjekt
Studentgruppa startet prosjektet med en idémyldring, hvor de hadde flere mulige ideer å velge mellom.
– Vi fant fort ut at flere av dem ikke var så nyttige, og i tillegg for tekniske, forklarer de. – Tre ting falt på plass med denne ideen: Det er nyttig, gjennomførbart – og interessant å jobbe med, sier studentene. Som ingeniørstudenter flest liker de å jobbe med avanserte tekniske løsninger, men her skjønte de at det var viktig å tenke på brukervennlighet og enkel design.
Plug and play for sykehusansatte
De har hatt samarbeid med fysioterapeuter fra St. Olavs hospital underveis i prosjektet. To ganger har de møttes der for å utvikle produktet.
– De har vært veldig positive, og kom med nyttige innspill til oss. Fysioterapeutene mente at spillet gjorde dem mer kreative i jobben med pasientene, forteller studentene.
– I en hektisk hverdag må dette være enkelt å bruke for de ansatte – det er plug and play som gjelder! sier ingeniørstudentene i andre klasse, som til vanlig holder til på campus Gløshaugen.
Samarbeid mellom NTNU og St. Olavs hospital
– Produktpresentasjonene er en del av eksamen i emnet Elektronisk systemdesign – prosjekt, sier Karin Tømmerås, som er innovasjonsrådgiver ved Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH) og prosjektleder for helseinnovasjonsarenaen DRIV NTNU.
Samarbeidet ble initiert av to Elsys-studenter i DRIV NTNU-styret i 2021 og Fremtidens operasjonsrom ble tidlig koblet på. Høsten 2022 gjennomførte nærmere 100 ingeniørstudenter emnet Elektronisk systemdesign – grunnkurs, med prosjekter fra blant annet Ambulansetjenesten og klinikk for bildediagnostikk.
Det siste halvåret har det vært gjennomført totalt 15 helseteknologiprosjekter, i samarbeid med avdelinger som øre-nese-hals, ortopedisk avdeling, rehabiliteringsklinikken, og MiDT – senter for medisinsk utstyr, teknologi og innovasjon.
Studentene har laget produkter for blant annet kartlegging av krystallsyke, opptrening av finmotorikk, pasientgjenkjenning og partikkeldeteksjon i operasjonsrom, samt fjernstyrt, elektronisk stramming og åpning av sko.
Alle foto: Vibeke A. Pettersen