Anja Lauvdal utnevnt som NTNU-ambassadør 2020

Rektor Borg holder opp diplomen, prisvinner Anja Lauvdal er digitalt til stede via skjerm i bakgrunnen.
Rektor Anne Borg utnevner Anja Lauvdal til årets jazzambassadør. Foto: Sondre Aksnes Yggeseth.

Under den offisielle åpningskonserten for årets Jazzfest utnevnte rektor Anne Borg NTNU-ambassadøren for 2020 — Anja Lauvdal.

NTNU har i flere tiår vært en sentral institusjon i Norges jazzmiljø, med flere betydningsfulle utøvere på listen over alumner. Under den årlige jazzfestivalen i Trondheim deler universitetet derfor ut sine egen utmerkelse for jazzmusikere — NTNU-ambassadør. Tittelen tildeles en jazzartist eller -gruppe som på en fremragende måte fungerer som ambassadør for NTNU og jazzmiljøet i Trondheim. Ambassadørtittelen for 2020 ble torsdag kveld gitt til Anja Lauvdal. Hun mottar med dette 50 000 kroner som økonomisk støtte til videre kunstnerisk virksomhet.

En allsidig kunstner med egenart

Lauvdal er utdannet jazzpianist ved NTNU, og har siden spilt i grupper som Moskus, Skadedyr og Broen. Siden platedebuten i 2011 har hun opparbeidet seg en variert diskografi, preget av innflytelse fra både pop, folkemusikk og elektronika. Rektor Anne Borg priser Lauvdal som en av landets mest aktive og allsidige musikere, komponister og produsenter.

— Gratulerer til Anja, til Institutt for musikk, og til hele NTNU som med dette har fått en strålende representant for egenskaper vi setter høyt: Kvalitet, nysgjerrighet, vilje til å strekke seg ut over grensene og tenke og skape nytt, sier rektoren i sin tale under utdelingen.

I sin begrunnelse trekker ordningens jury fram Lauvdals natur som en egenartet kunstner med klar profil og stor spilleglede. Den 33 år gamle musikeren har allerede mottatt en rekke hedersbevisninger, og har med dette gjort blitt en betydelig aktør i det norske musikkmiljøet. Borg avslutter talen med å si at at hun ser fram til samarbeidet med årets ambassadør.

Internasjonale popstjerner og banebrytende frijazz

NTNUs jazzutdanning er anerkjent, både nasjonalt og internasjonalt. Under utnevningen av Lauvdal, siterer Borg blant annet den legendariske jazzgitaristen Pat Metheny sitt syn på jazzmusikere med bakgrunn fra NTNU.

— De har ofte en svært spennende holdning til musikk; de er respektløse, men samtidig har de evnen til å gå i dybden og utforske musikken.

De tidligere utnevnte ambassadørene, Lauvdal inkludert, representerer i aller høyeste grad disse holdningene. Siden 2008 har 13 av Norges fremste og mest interessante musikere blitt tildelt denne tittelen. Tidligere ambassadører inkluderer elektronisk eksperimentering med tuba hos gruppa PELbO (2011) og bruk av fiolin med Ola Kvernberg Trio (2009). Enkeltpersoner som saksofonist Hanna Paulsberg (2015) har gjort jazztradisjonen tilgjengelig for større publikumsmasser, mens vokalist Ingrid Helene Håvik (2017) har gjort braksuksess med popgruppa Highasakite.