Vinneren av NTNUs Filmpris 2024: Dag Hoel

Den internasjonalt anerkjente filmprodusenten har hatt stor betydning for den lokale filmbransjen i Trondheim.

en mann på en scene. Han holder en mikrofon mot munnen, og blomster i den andre hånden
Foto Emilie Wulff Skårild

Dag Hoel har 25- årsjubileum som filmskaper, og er årets vinner av NTNUs Filmpris.

Hoel debuterte i 1999 som filmprodusent og står bak en lang rekke dokumentar- og fiksjonsfilmer både som produsent, co-produsent, regissør og manusforfatter.

Nestor i filmmiljøet

Dag Hoel har stor betydning for den lokale filmbransjen i Trondheim.

Juryen trekker frem at prisvinneren har vist stor vilje til å inkludere unge, lokale talenter, i store nasjonale og internasjonale produksjoner tidlig i deres karrierer.

Toneangivende

Han har bidratt aktivt i flere lokale produksjonsselskap, og var en av grunnleggerne av dokumentarfilmselskapet Faction Film i 2004.

Selskapet var i flere år toneangivende for dokumentarfilmproduksjon i trøndelagsregionen. I dag driver Hoel sitt eget produksjonsselskap.

Han er kanskje best kjent i Trondheim som produsent for filmen Trondheimsreisen. Filmen hadde premiere under Kosmorama i 2018, og ble en stor publikumssuksess. I kjølvannet av Trondheimsreisen fikk han restaurert og produsert en rekke lokale historiske filmer, og er dermed en viktig bidragsyter til den norske filmarven.

Internasjonal anerkjennelse

I løpet av de senere årene har Hoel blitt en anerkjent internasjonal produsent. Spesielt gjennom co-produksjoner av fiksjons- og dokumentarfilmer med opphav i Sør-Amerika, en verdensdel prisvinneren selv kjenner svært godt.

Disse filmene har oppnådd stor internasjonal anerkjennelse og er tildelt priser og nominasjoner ved en rekke internasjonale filmfestivaler, blant annet i Venezia, Berlin, Tribeca, og helt nylig i Havanna.

Om NTNU Filmpris

NTNU Filmpris er et samarbeid mellom NTNU og Kosmorama og skal hedre aktører som jobber for å fremme trøndersk filmproduksjon og som ved hjelp av egne aktiviteter er med på å synliggjøre og utvikle det filmfaglige miljøet i Trondheim – og Trøndelag.

Jury for NTNUs filmpris 2024:

• Sven Østgaard– Universitetslektor, Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU
  • Eli Gjerde – Daglig leder, Midtnorsk Filmsenter
  • Eric Vogel – Produsent og representant fra den utøvende filmbransjen