NTNUs kunstpris 2023 til Veslemøy Lilleengen

Verket som gir Lilleengen kunstprisen er et tekstilarbeid hun har laget til ære for Harstad-kvinnen Maren Selanger.

Bilde av kunstner Veslemøy Lillengen
Vinner av NTNUS kunstpris 2023: Veslemøy Lillengen. Foto: Selvportrett tatt av kunstneren.

Lørdag 19. august åpnet Trøndelagsutstillingen 2023 på Trøndelag senter for samtidskunst, der NTNUs kunstpris deles ut.

Årets pris går til kunstneren Veslemøy Lilleengen for kunstverket «Fane for Maren Selanger».

Prisen ble offentliggjort av dekan ved Fakultet for arkitektur og design Sara Brinch på vegne av NTNU.

NTNUs kunstpris skal bidra til å synliggjøre og fremme det viktige samspillet mellom universitetet og kunstmiljøene i Trondheim.

Prisen er på 20.000 kroner og tildeles en kunstner som har utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim eller annen utdanning fra NTNU.

Vinnerverk av vevmateriale fra Fretex: en hyllest til tidligere eier

Kunstneren Veslemøy Lilleengen (f. 1975) er utdannet både ved Kunsthøyskolen i Bergen og ved NTNU, der hun blant annet har en og mastergrad i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim (KiT).

Hun arbeider hovedsakelig med tekstil, performance og tradisjonshåndverk som potteblå og vidjespenning.

Oppveksten på gård og 20 år i den autonome bydelen Svartlamon i Trondheim har hatt stor innvirkning på hennes arbeidsmetode og tematikk. Begge miljøer har en gjør-det-selv kultur hvor bærekraft, samarbeid, kunnskapsoverføring og aktivisme står sentralt.

Verket som gir Veslemøy Lilleengen NTNUs kunstpris 2023 er et tekstilarbeid hun har laget til ære for Harstad-kvinnen Maren Selanger.

Bilde av vinnerverket «Fane for Maren Selanger». Foto: Susann Jamtøy

Dette har Lilleengen selv skrevet om verket:

«I mange år har jeg gledet meg over en pose vevmateriale kjøpt på Fretex. En dag oppdaget jeg den tidligere eierens navn, Maren Selanger.

Maren Selanger arbeidet på sentralbordet i Harstad under krigen og sørget for at viktig informasjon nådde fram etter at tyskerne invaderte Norge. Hun visste at hun utsatte seg for livsfare ved å si ja til oppdraget. Knutepunkter for kommunikasjon er det første som blir forsøkt ødelagt i krig, men Maren Selanger satt sammen med to andre kvinner på sin post og kom til alt hell uskadet fra bombetoktene.

Etter krigen fikk Maren medalje for sin innsats.

Maren Selanger var fantastisk med alt håndarbeid, og etter hennes død kom flere av hennes broderier til Sør-Troms museums samlinger. Hun vevde også matter og andre fine arbeider, som er i familiens eie og i bruk fremdeles. Maren Selanger var modig, varm, nøysom og genuint opptatt av håndarbeid. Jeg synes hun fortjener en fane.»  (Fra katalogen, Trøndelagsutstillingen 2023).

Juryens begrunnelse

Juryen for NTNUs kunstpris består av en representant fra Kunstakademiet i Trondheim (KIT), NTNU og en representant fra Trøndelagsutstillingens jury.

I år var det professor Felix Gmelin og juryrepresentant Daniel Vincent Hansen som valgte vinneren av prisen. Her er deres begrunnelse:

NTNUs kunstpris for 2023 tildeles et kunstverk som utmerker seg ved sin gjennomgående presisjon og oppriktighet. Kunstverket skiller seg ut og har en sterk tilstedeværelse ved å være overbevisende i sin form, konsept og budskap. Slik kan kunstverket alene formidle sin betydning og berøre betrakteren, uten nødvendigheten av å bli forklart eller plassert i en større sammenheng.

Kunstverket bærer med seg en lokalhistorie som utfolder seg både gjennom historien omkring verket og selve objektet. Dette er en fortelling som er dypt personlig, samtidig som den berører vår kollektive hukommelse.

Veslemøy Lilleengens kunstverk «Fane for Maren Selanger» kan se ut som noe du ville funnet i en gammel Fretex-pose, hvilket faktisk også er tilfelle, men det rommer også så mye mer.

Kunstverket viser en oppriktighet ved å presentere seg selv uten forsøk på å være noe annet enn det er. De tilfeldig oppdagede tekstilene henger foran oss, forvandlet om til noe nytt. De har tatt form som en vag fane, laget for å ære personen som en gang eide dem. Ja, historien bak verket hyller Maren Selanger.

Dette gjør verket selv også – men i en stil som får oss til å fundere over hvordan fru Selanger selv ville ha oppfattet det om hun hadde sett verket – fordi verket definitivt ikke ligner broderiene hun selv produserte i sin tid.

Dette er politisk kunst på sitt beste: kunstverket er konsekvent, men gir rom for tolkning ved å involvere oss som betraktere i språklige og visuelle motsetninger. Fremfor alt har det potensiale for tvil, forvirring og feiltrinn.

For denne presise og subtile framstillingen, eller spøken om du vil, ønsker vi å anerkjenne Veslemøy Lilleengen med NTNUs kunstpris 2023.

Om Trøndelagsutstillingen

Trøndelagsutstillingen er en årlig landsdelsutstilling for billedkunst og arrangeres av Trøndelag Bildende Kunstnere (TBK) og administreres av Trøndelag Senter for Samtidskunst (TSSK). Trøndelagsutstillingen 2023 åpner for publikum lørdag 19. august. I årets 47. Trøndelagsutstilling er det tydelig at kunstnerne har hatt et bevisst forhold til valg av materiale og teknikk i forhold til tematisk innhold. Dette kan føre til kompakte verk mettet med innhold, hvor det ofte ligger mer under overflaten enn hva man ser ved første øyekast. Av 247 kunstnere som søkte om å delta på årets utstilling, har juryen valgt ut 27 kunstverk fra 22 kunstnere og en kunstnerduo. Trøndelagsutstillingen 2023 vises på følgende steder: Trøndelag senter for samtidskunst i Trondheim: 19. august – 24. september Nils Aas Kunstverksted på Inderøy: 14. oktober – 12. november