Marint kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift

Spenningen var stor da vinneren av «Norges Beste Studentbedrift i samarbeid med Ferd» ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap 8. juni. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU i Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk.

Gratulerer til MMEDS SB som vant NM i studentbedrifter! Foto: Ungt Entreprenørskap

I to dager til ende har studentinnovasjon og skaperglede blitt feiret, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

Kollagenpulver fra restråstoff fra hvitfisk

Produktet MMEDS SB tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. Kollagenpulveret har fått navnet MMEDS-kollagen. Restråstoffet som benyttes i produksjonen mottas fra ulike fiskemottak i Sunnmøre og omegn. På denne måten bidrar MMEDS til å kutte ned på klimautslipp i sammenheng med transport, samt kostnader knyttet til transport. I tillegg gir de rester som ellers ville blitt kastet ny verdi og gjør de til en ressurs. Deltagerne i bedriften er Eva Audunsdottir, Mari Hegvik og Sara Feruglio.

En lettere sjokkert daglig leder, Sara Feruglio var henrykt over seieren. ­– Det føles helt sykt, og det er så gøy. Det er fantastisk å få igjen for alt det harde arbeidet vi har lagt ned, og det har vært utrolig motiverende å møte folk som har troa og som ønsker å hjelpe oss videre. Nå gleder vi oss til å gi jernet frem mot EM, sa Feruglio etter at seieren var sikret.

Gjennom seieren i NM blir MMEDS SB også representant for Norge under EM for studentbedrifter i Tallin i Estland i juli.

Kontakt MMEDS SB:
Daglig leder: Sara Feruglio, 456 86 936
Ansvarlig foreleser, Bjørn Magne Hatlø, 701 61 495
Kontaktperson i UE Møre og Romsdal, Lars Øyvind Baltzersen, 952 44 344

Tekst: Pressemelding fra Ungt Entreprenørskap.