Markerer tre års studier med felles utstilling: – Kunne vært her en evighet

Sisteårsstudentene ved Institutt for design i Gjøvik har for andre år felles avgangsutstilling. Det er aller mest stas, men også litt vemodig.

Student blar gjennom porteføljen sin. foto
Studentene fra Grafisk design har laget hver sin portefølje som en del av bacheloroppgaven. Foto: Merete Nyheim / NTNU

Avgangsutstillingen er mer enn bare en markering. Det er en anledning til å reflektere over de tre siste studieårene og se tilbake på utviklingen man har gjennomgått.

Det er ikke minst en mulighet vise frem hva man har å tilby potensielle arbeidsgivere. Og kanskje var det derfor utstillingslokalene på Mustad Næringspark sitret av forventning da dørene åpnet for publikum fredag 2. juni.

– Rett fra avgangsutstilling og ut i jobb

Tidligere har det kun vært studenter fra grafisk design som har markert avslutningen på bachelorgraden med egen utstilling. I fjor fikk imidlertid også studenter fra webutvikling og interaksjonsdesign muligheten til å vise frem arbeidet sitt i denne settingen.

Løsningen er kommet for å bli, og student i webutvikling Henrik Landgraff Granum gleder seg over det. Han har sammen med tre andre medstudenter utviklet en løsning som tar sikte på å gjøre noe med klima- og miljøkonsekvensene av vår bruk av internett.

Henrik peker på en dataskjerm som viser bacheloroppgaven hans. foto-
Webutviklingsstudenten Henrik har sammen med tre andre medstudenter utviklet en løsning som tar sikte på å gjøre noe med klima- og miljøkonsekvensene av vår bruk av internett. Foto: Merete Nyheim / NTNU

– Jeg tror ikke alle er klar over at hver e-post de sender og hver video de strømmer på YouTube har et karbonavtrykk. Samlet sett er det snakk om et betydelig utslipp. Hvis vi tenker på internett som en nasjon, ville det vært den sjette største forurenseren i verden, forklarer Henrik.

På spørsmål om hva planene er etter endt studie, kan en smilende Landgraff Granum fortelle at han og en av de han samarbeidet med om bacheloroppgaven allerede har sikret seg jobb som utviklere hos Norsk Tipping.

– Det blir rett fra avgangsutstilling og ut i jobb, sier webutvikleren.

Studentene presenterer nøye utvalgte arbeider under utstillingen. Her vises arbeid fra grafisk design. Foto: Merete Nyheim / NTNU

– Har gitt en dyp forståelse for grunnprinsippene

Selv om utstillingen først og fremst er en staselig avslutning på tre lærerike år, er det også litt vemod å spore blant enkelte av studentene.

– Du har så mange ressurser tilgjengelig: Underviserne, biblioteket og medstudentene. Det er litt trist at de tre årene allerede er forbi. Jeg tror jeg kunne vært her en evighet og bare bladd i bøker om grafisk design, forteller en leende Leon Bjorøy.

portrettfoto av Leon.
Grafisk design-student Leon synes det er litt trist at de tre årene allerede er forbi. Foto: Merete Nyheim / NTNU

Leon har alltid hatt stor glede av å uttrykke seg selv kreativt visuelt, men var lenge usikker på om det gikk an å satse på en karriere innen grafisk design. Da en lærer på folkehøgskolen tipset ham om studiet ved NTNU i Gjøvik falt imidlertid brikkene på plass.

– Det ble en klar førsteprioritet da jeg senere skulle søke studier, forteller Leon.

Og det har han ikke angret på siden.

– Jeg har inntrykk av at designstudiet på NTNU i Gjøvik skiller seg fra andre lignende studier. Du får virkelig banket inn det tekniske – alt fra fargestyring til typografi og hvordan fonter og skrifttyper er bygget opp. Det har gitt meg en dyp forståelse for grunnprinsippene innen grafisk design, og gjort meg bedre rustet til å tilpasse meg nye flater og plattformer i et felt som stadig er i utvikling, forteller Leon.

Taler og gratulasjoner fra flere hold

Ole står på et podium og taler for studentene. foto.
Ole Andreas Alsos uttrykker i sin tale at han er svært imponert over studentene. – Nå kan dere gå ut i verden og kalle dere grafisk designere, intereaksjonsdesignere og webutiklere, sier Ole.

Utstillingen ble offisielt åpnet fredag 2. juni med taler og gratulasjoner fra viserektor Gro Iren Kvanli Dæhlin, prodekan for innovasjon og formidling ved Fakultetet for arkitektur og design, Ole Andreas Alsos og leder for Institutt for design i Gjøvik, Emil Bakke.

Interaksjonsdesign-student Maria Sæther holdt også en tale på vegne av studentene, der hun blant annet forklarte at tanken bak slagordet til årets utstilling, «vekst og utvikling», dreier seg om den forvandlingen hver og en av studentene har gjennomgått de siste tre årene.

Utstillingen står til lørdag 3. juni, kl. 15.00: https://avgangsutstilling.no/