Nå er den nye masterringen klar for bestilling

«Ringvirkninger» kan endelig bestilles av NTNUs alumner med mastergrad.

Portrett av Ragne Stauri, som holder en hånd med ringen på opp mot kinnet
Ringens designer, Ragne Stauri, som har på seg den nye masterringen. Foto: Privat

This article is also available in English.

– Vi er glade for at ringen endelig kan lanseres. Det har vært et godt samarbeid med både designer og forhandler. Nå blir det spennende å se hvordan interessen er. Jeg tror mange kan synes det er fint å ha en ring som symbol på tilknytningen til studietida ved NTNU, sier kommunikasjonsdirektør Sigrun Berge Engen.

Prosessen med utviklingen av mastergradsringen startet i 2018, med utlysning av en designkonkurranse. Det ble dannet en jury, og 100 bidrag ble sendt inn.

Gullkule som treffer vann

I 2022 ble det klart at det var «Ringvirkninger», designet av Ragne Stauri, som skulle bli masterringen.

Bilde av ringen mot hvit bakgrunn.
Foto: Gullsmed Møller

– Motivet er en gullkule som treffer vann, med bølger som brer som utover i vannet fra kulen. Gullkulen symboliserer utdanningen og bølgene ringvirkningene en utdanning gir i livet. En mastergrad er ikke bare fem år med fordypning i et fag; det er også en formativ periode i livet der du får nye perspektiver og opplevelser, møter nye venner og bekjentskaper og kanskje finner en livspartner. Ringdesignet skal symbolisere alt dette, forklarte Stauri, som er utdannet lege ved NTNU.

Det er Gullsmed Møller i Trondheim som er samarbeidspartner for produksjon og salg av ringen.

Student

Stauri forteller at ringen ble til mens hun var sjetteårsstudent på legestudiet.

– Jeg så konkurranseutlysningen og grublet noen dager på hvordan jeg kunne lage et design som svarte på alle kravene i konkurranseutlysningen. Jeg fikk ideen en dag jeg var på veg hjem fra forelesning og det regnet. Jeg så dråpene i sølepyttene på asfalten og tenkte at der er ideen min!

Ringen ble valgt ut fra følgene kriterier:

• Konsept
  • Design/form
  • Materialvalg
  • Oppnåelse av målsetning:
  • Favne alle mastergradstudier
  • Passe for alle kjønn
  • Produseres innenfor utsalgspris på 6.000 kr
  • Inngå sammen med de to andre NTNU-ringene

Fra før fins også sivilingeniørringen og doktorgradsringen.

Masterringen tilbys alle som har tatt mastergrad eller hovedfag ved NTNU, eller en av institusjonene som er fusjonert inn i NTNU.

Mer informasjon om NTNUs ringer

Ringen kan bestilles i Gullsmed Møllers nettbutikk.

Kontakt:

Ragne Stauri, designer

Carl Fredrik Lutken Shetlelig, juryleder, professor og tidligere dekan ved fakultet for arkitektur og design

Sigrun Berge Engen, avdelingsdirektør ved kommunikasjonsavdelingen