Forskning Kommunene får modell for personellplanlegging i helse- og omsorgstjenester Hvor mange ansatte skal kommunen ha i helse- og omsorgstjenesten i fremtiden? Ut fra utviklingen i innbyggertall, alderssammensetningen og sykdomsbyrde, skal kommunene nå få et verktøy til å beregne behovene. De får også hjelp til å vurdere konsekvenser av faglige og økonomiske prioriteringer. Nyheter 50 år siden de første medisinstudentene startet i Trondheim 6. januar 1975 ble legeutdanningen i Trondheim formelt startet etter mange års innsats for å få etablert et medisinstudium i byen. Pådrivere den gang var både Sentralsykehuset i Trondheim og Universitetet i Trondheim, samt politiske krefter. Forskning Dyktige mentorar, er KLUe i praksisopplæring Torsdag 5. desember var det offisiell opning av Klinisk utdanningseining, KLUe, i Ålesund kommune. Det gjekk føre seg på Aspøy omsorgssenter med inviterte gjestar og omvising. Blogg Utforsk vår nye ressursbank for bærekraft i utdanningene ved MH Hensikten med ressursbanken er å senke terskelen for å inkludere bærekraft i utdanningen. Forskning FRIPRO-midler til fire forskningsprosjekter fra NTNU Fire NTNU-forskere får penger til prosjekter om matematiske analyser, knuste bergarter i geologiske bruddsoner, sammenhengen mellom genmutasjoner og kreft og utvikling av mini-mikroskoper som kan måle hjerneaktivitet hos mus. Nyheter Livet i døden – en utstilling til ettertanke I dag åpnet en ny og annerledes utstilling i Medisinsk museum i Kunnskapssenteret: Livet i døden er en utstilling til ettertanke og refleksjon. Nyheter Sykepleierutdanning – sprek 50-årsjubilant Nyheter Innsatsleder på skadestedet er viktig, men retningslinjene spriker Innsatsleder for helsearbeidere skal sørge for god koordinering av arbeidet de skal utføre for eksempel etter en stor trafikkulykke. Likevel kan opplæringen av disse lederne og retningslinjene de skal jobbe etter være tilfeldig. Nyheter Vestre på besøk i Gjøvik: – Skjønner viktigheten av tverrfaglighet Tirsdag ettermiddag besøkte Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre Institutt for helsevitenskap i Gjøvik for å se hvordan et bredt utdanningstilbud kan redde liv.