– Flott arena for rekruttering og for å skape nysgjerrighet

Forskningsdagene feirer 30-årsjubileum, og her deler NTNU-forskere erfaringer fra Forskningstorget og Reseacher’s Night.

Bilde av mennekser på Forskningsdagene.
Foto fra fjorårets Forskernatt i Realfagbygget. Foto: Per Henning/NTNU

– Forskningsdagene for meg er en praktisk arena å engasjere elever og studenter i naturvitenskap, samt å formidle forskning til alle. I sammenheng med utdanning og skoler så er Forskningsdagene en god måte jobbe med rekruttering og satsing på realfag, sier Jussi Eversten.

Han er universitetslektor ved Institutt for fysikk og har vært med på å arrangere aktiviteter på Forskningsdagene i Trondheim i mange år.

– Det at elevene får møte forskere vekker ofte mye interesse og aktiverer nysgjerrighet, sier han.

– Forskningsdagene er også en perfekt leikeplass for å få forskningsmiljøene ut fra kontorene og labene sine og vise fram hva de holder på med.

Havets helsehelter

Mange NTNU-studenter hjelper til med aktiviteter på Forskningsdagene.

– For dem er dette en glimrende arena å få praktisk erfaring i utforskende læring og forskningsformidling, sier Jussi Eversten.

I år har han standen «Havets helseheroes» på Forskningstorget på Kalvskinnet. Sammen med SINTEF-forsker Sahar Stevenson-Jones viser han hvordan forskerne prøver å finne løsninger for å redde havets økosystemer.

Eversten har også vært med på å arrangere Forskningsdagene på Frøya de siste ti årene.

Avansert forskning blir forståelig

Forsker Arne Lindbråten og seniorådgiver Gro Mogseth fra Institutt for kjemisk prosessteknologi har deltatt på Researchers’ Night i mange år.

Foto fra fjorårets Forskernatt. Foto: Per Henning/NTNU

– Vi er med hver gang. Dette er en fantastisk måte å møte potensielle nye studenter på. Det er også en utmerket arena for å vise frem avansert forskning på en forståelig måte, sier de.

– Vi tenker at dette er en flott måte å møte ungdom på og få muligheten til å vise dem noen av de spennende og ikke minst viktige temaene vi forsker på – som for eksempel karbonfangst og resirkulering av batterier, understreker de.

I fjorårets evaluering svarte 62 prosent av elevene at Researcher’s Night hadde bidratt til at de vil søke høyere utdanning.

Fysikk for fakirer

Det er tittelen på det som Jonas Persson formidler under Reseacher’s Night.

– Det er naturlig at man vil formidle den glede og fascinasjon man selv har for sitt fagfelt, sier han.
Han er utdannet og har virket i en tradisjon der både utdanning og outreach er en del av kulturen, både som student, stipendiat og underviser i Sverige og som forsker i Storbritannia før han kom til NTNU.

Portrettfoto av en mann.
Foto: Per Henning/NTNU

– Ulike outreach-aktiviteter er en viktig del i mitt arbeid. Det kan være foredrag, blogg, video eller annet som kan øke interessen og nysgjerrigheten for naturen og hvordan den fungerer, sier han.

Opplever gleden til tilhørerne

– Når jeg viser ulike forsøk med overraskende resultat og når jeg gir forklaringen, kan jeg se gleden når tilhørerne forstår, sier Jonas Persson.

Jonas Persson inviterer ofte publikum til å prøve noen enkle og trygge forsøk, men som kan se farlige ut. Han lager det gjerne som en konkurranse mellom elever og lærerne deres. Da oppstår det ofte en ekstra spenning i publikum knyttet til forsøkene.

– En flott mulighet

Tiller videregående skole har deltatt på Researchers’ Night i alle de 20 årene dette har eksistert.

– Det er en flott mulighet for elevene å bli kjent med noen av de mange spennende forskningsprosjektene på NTNU. Det kan bidra til å vekke interessen for vitenskap og teknologi, sier lærer Åse Knarlag.

– Resacher’s Night er også hyggelig og sosialt, og elevene forteller at de liker arrangementet svært godt. Vi lærere er veldig glade for denne muligheten og ser frem til dette hvert år, sier hun.

Det er Norges forskingsråd som står bak den nasjonale festivalen Forskningsdagene som foregår over hele landet i september. Forskningsdagene i Norge er en av Europas største forskingsfestivaler. Og Trondheim har landets eldste Forskningstorg som altså feirer 30-årsjubileum i år.