– Det har vært lange dager

Tre innholdsrike år er forbi og studenter fra grafisk design, interaksjonsdesign og webutvikling holder avgangsutstilling.

Martine Egeli har laget en portefølje med sine 10 beste arbeider. Foto: NTNU

Der viser de frem de beste arbeidene de har gjort gjennom studiene. Utstillingen er åpen fredag 3. juni kl. 11.00–19.00 og lørdag 4. juni kl. 10.00–15.00. Les mer om utstillingen på avgangsutstilling.no.

Det har vært gøy og lærerikt

Martine Egeli (25) er avgangsstudent ved grafisk design og har som en del av sin bacheloroppgave jobbet med en portefølje som består av 10 arbeider. Noen av prosjektene hun viser frem er emballasjedesign for en fiktiv produktserie med cocktail-kit, redesign av vitenskapelig tidsskrift og visuell identitet for et smykkemerke. Mye tid har gått med på å lage porteføljen.

Martine viser den trykte porteføljen. Foto: NTNU

– Det har vært lange dager og veldig krevende, men utrolig gøy og lærerikt.

Martine kan se tilbake på en studietid med mange gode opplevelser, tross for at det ble noen «annerledesår» med korona.

– Det semesteret da koronaviruset kom var veldig spesielt. Men jeg synes foreleserne klarte å snu det om digitalt, slik at jeg følte det ikke gikk ut over studiet.

De gode opplevelsene er det mange av. Martine sier det har vært spennende å studere grafisk design, og hun angrer ikke et sekund på studievalget. I tillegg har hun lært mye gjennom å engasjere seg som klassetillitsvalgt. Og hun synes studiemiljøet i Gjøvik er veldig bra.

– Jeg er stor fan av fadderuka! De vennene jeg møtte under der er de jeg fortsatt henger med, og jeg tror vi kommer til å være venner i lang lang tid.

Nå skal Martine hjem til sørlandet og lande litt med venner og familie, før hun er klar for nye erfaringer. Hun skal finne drømmejobben, og ser også utenfor landegrensene.

– Det frister å ta en tid i utlandet, for å få enda mer erfaringer. Kanskje Sør-Europa eller Skandinavia. Jeg har lyst til å jobbe i et byrå som driver med redaksjonell design og visuelle identiteter.

Mange møtte opp på utstillingen fredag. Foto: NTNU

Første utstilling for interaksjonsdesign og webutvikling

Det er første gang alle avgangsstudentene ved Institutt for design i Gjøvik har felles utstilling. Studentene ved interaksjonsdesign og webutvikling kunne for første gang stolt vise frem noen av prosjektene de hadde jobbet med.

Interaksjonsdesign har fokus på tjenestedesign og å utforme løsninger som støtter opp under menneskers kommunikasjon og samhandling. For webutvikling er innovative og brukervennlige webløsninger viktig. Fellesnevnere for alle studieretningene er universell utforming samt brukersentrert design og utvikling.

Studenter fra interaksjonsdesign viste mange spennende prosjekter. Foto: NTNU
Jostein Tollefsrud (t.h.) er student på webutvikling og viser egen hjemmeside. Foto: NTNU