Ekstremværet «Ingunn» får konsekvenser i Ålesund og Trondheim

Det varslede ekstremværet «Ingunn» får konsekvenser for studenter og ansatte i Trondheim og Ålesund. I Ålesund blir det ingen undervisning onsdag. NTNUs ledelse ber alle ved de berørte campusene utøve ekstra varsomhet og følge rådene som blir gitt.

Portrett av Bjørn Haugstad. Han står utenfor Hovedbygningen på Gløshaugen i Trondheim
Direktør for organisasjon og infrastruktur, Bjørn Haugstad, NTNU. Foto: Felix Seifert/NTNU

This article is also available in English.

Det ble tirsdag kveld bestemt at undervisningen i Ålesund er avlyst onsdag. Det kan på kort varsel komme beskjed om å stenge campus både i Ålesund og Trondheim.

– Sikkerheten til våre studenter og ansatte går foran alt, og det værvarslet som er sendt ut gjør at vi følger ekstra nøye med og vurderer tiltak etter behov, sier Bjørn Haugstad, direktør for organisasjon og sentral beredskapsleder ved NTNU.

Haugstad oppfordrer sterkt ansatte og studenter om å ta hjemmekontor.

Vurderer værsituasjonen

NTNUs beredskapsledelse vil i løpet av onsdag formiddag ta en beslutning om hvorvidt det blir nødvendig å avlyse undervisning også ved campus Trondheim. Dette avhenger av værsituasjonen og de rådene som blir gitt av de berørte kommunene og andre instanser.

Det vil i løpet av onsdagen bli sendt ut oppdateringer på Innsida så snart det foreligger nyheter av betydning for studenter og ansatte.

Ekstremværet «Ingunn» hadde fortsatt ikke meldt sin ankomst verken i Ålesund eller Trondheim ved åtte-tida onsdag.

Seksjon for eiendomsdrift skal sjekke bygningsmasse i Trondheim og Ålesund og påse at vinduer er lukket og løse gjenstander sikret.

Ålesund og Trondheim

Ålesund kommune har bestemt at alle skoler holdes stengt onsdag. Alle videregående skoler i Møre og Romsdal har nettundervisning. Også kollektivtrafikken i Ålesund er besluttet innstilt.

– Det er varslet fare for ekstreme vindkast fra onsdag kveld. Det er selvsagt vanskelig å si hvor vinden vil ramme hardest, eller eksakt hvor kraftig vinden vil bli her i Trondheim, skriver Trondheim kommune på sine nettsider.

AtB i Trondheim melder på sine nettsider at det er stor sannsynlighet for at både busslinjer, båtruter og skolekjøring innstilles i deler av Trøndelag som følge av ekstremværet.

Les meldingen fra Trondheim kommune

Les meldingen fra Ålesund kommune