Får millioner til forskning på prostatakreft

Hvert år deler Kreftforeningen ut penger til kreftforskere. Maria Karoline Andersen ved Fakultet for medisin og helsevitenskap er en av dem.

Portrett av forsker Maria Karoline Andersen. Hun har på seg hvit frakk.
Foto: NTNU

Kreftforeningen gir i år 220 millioner kroner til livsviktig forskning. En av forskerne er Maria Karoline Andersen ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk.

Hun får 8 millioner kroner til forskning på sammenhengen mellom prostatakreft og fettmetabolisme.

– Jeg fryktet at jeg måtte gi opp forskningen, skulle faktisk i et jobbintervju om noen få dager. Nå kan jeg avlyse den avtalen, jubler forskeren.

Fra givere

Hver høst deler Kreftforeningen ut mange millioner kroner til kreftforskning. Gjennom tidene er nærmere 7 milliarder kroner fordelt. I år er tildelingen den største noensinne.

–Dette kommer til å bety enormt for framtidens kreftpasienter, slår generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross fast etter å ha fordelt opptil 8 millioner kroner til hver av 29 toppforskere.

De 220 millioner kronene kommer fra Kreftforeningens givere. De er samlet inn gjennom medlemskontingenter, Krafttak mot kreft-aksjonen, kjøp av rosa sløyfer, testamenter og gaver fra privatpersoner og næringsliv.

­–Det er dette spennet i nordmenns fantastiske giverglede som gjør at vi nå kan fordele denne rekordsummen, sier Ross.