Festivalen Hyfer: – Vi opplever et utrolig engasjement

Med årets vitenskapfestival Hyfer byr NTNU og samarbeidspartnere på en rekke spennende opplevelser fordelt på to festivaldager fredag 22. og lørdag 23. september i Trondheim. Nesten alle arrangement er gratis for publikum.

Et barn har på seg VR-briller
Et barn fikk prøve VR-briller på Forskningstorget 2022. Foto: Terje Trobe/Hyfer

Text in english.

Et stort antall forskere og stipendiater fra NTNU deler raust av sin kunnskap og tar med publikum med på oppdagelsesferd under vitenskapsfestivalen Hyfer i Trondheim.

– Vi opplever et utrolig engasjement, mye formidlingsglede og formidlingsiver ved NTNU som det skal bli helt fantastisk å kunne gi et vindu til, sier festivaldirektør Tanja Holmen.

Under Hyfer kan du delta på workshops, foredrag, debatter, podkast, quiz, konsert – og omvisninger på steder du trolig ikke har vært før.

– Flere hundre NTNU- ansatte og studenter deltar, og det er knallgøy at vi i år har med oss mange doktorgradsstipendiater. Vi har over 35 større arrangement og massevis av sidearrangement som vi gleder oss til å dele med publikum, sier Tanja Holmen.

Gratis og energisk

Overordnet tema er energi – alt fra menneskelig energi og skaperkraft til debatt om hvilke energikilder vi bør satse på – samtidig som festivalen tar oss med til mange andre temaer.

– Vi mennesker vokser og gror best i samspill med hverandre akkurat som sopptrådene navnet på festivalen Hyfer henspiller på. Kunnskapsfestivalen Hyfer er et flott tilbud til nysgjerrige mennesker som vil lære noe nytt. De fleste arrangementene er gratis – det synes jeg er fin gave til kunnskapsbyen Trondheim, sier rektor Anne Borg.

Selv om de fleste arrangementene er gratis, må du på enkelte av dem melde deg på for å sikre plass.

Fire personer sitter i en sofa og ser mot noe som foregår foran seg. De smiler og ler.
Under Hyfer skal publikum få aha-opplevelser og gode møteplasser for å lære nye ting og dele opplevelser og idéer med andre mennesker. Foto: Terje Trobe/Hyfer

Noen arrangementer foregår både fredag og lørdag, og noen foregår én av dagene.

Program fredag
Program lørdag

Hovedarena Kalvskinnet

Vitenskapsfestivalen Hyfer foregår på flere arenaer i Trondheim, og hovedarenaen er Campus Kalvskinnet.

På Kalvskinnet hovedarena starter opplevelsesreisen fra kl. 11 fredag: Gjennom VR-briller kan du utforske hvordan klimaendringer kan endre landskapet i fremtiden.

Rektor Anne Borg står for den offisielle åpningen kl. 12:30.

Deretter går det slag i slag i slag utover ettermiddagen og kvelden.

Rektor Anne Borg er festkledt, står på en scene foran et orkester, og taler mot et publikum
Anne Borg holdt også åpningstalen til Hyfer i 2022. Foto: Terje Trobe/Hyfer

Ta med barna på Forskningstorget

På Forskningstorget finner du engasjerende forskningsaktiviteter for barn og unge. Årets program for er variert med energi som bakteppe.

Luft, ild, jord og vann – alle kildene til energi er representert.

Opplev blant annet Vitenshow med Nikolai fra Vitensenteret med iskalde eksperimenter om energi.

På Forskningstorget på Kalvskinnet ønsker 70 forskere og ansatte fra NTNU, NGU, Vitensenteret i Trondheim, Norsk senter for økologisk landbruk og Vitenskapsmuseet små og store velkommen.

En kvinne holder en krabbe over et lite basseng, et barn står og ser på, en annen kvinne kjenner på klørne til krabben
Et barn fikk hilse på en krabbe på Forskningstorget i fjor. Foto: Terje Trobe/Hyfer

Søvnens kraft og VR

Andre arenaer som vil fylles med opplevelser Vitenskapsfestivalen er DIGS, Dokkhuset, Kunsthall Trondheim, Sluppen, Livid Jeans, Stammen café, Suhmhuset og Gløshaugen.

Her kan du blant annet få med deg:

Hjernesnakk om søvnens kraft, forskere skal vise frem den siste utviklingen i VR-verdenen og det blir dypdykk i smaken av natur og matematikkens kunst.

Du kan se hele programmet her.