Følg verdens første studentkonkurranse innen autonome skip

Studentlag fra hele verden er denne uka i Trondheim for å konkurrere om hvem som har utviklet det beste selvstyrte fartøyet. Studentorganisasjonen Njord ved NTNU er arrangør, og de inviterer alle studenter til Havet arena på Nyhavna for å følge konkurransen.

Foto av to unge menn på kaia.
Aleksander Harildstad (t.v.) og Nikolai Arntzen gjør de siste finjusteringene før de internasjonale lagene inntar arenaen. Begge går på studiet marin kybernetikk. Foto: Idun Haugan / NTNU

Det er første gang i verden at en slik internasjonal konkurranse arrangeres av studenter og kun for studentlag.

Det er studentorganisasjonen Njord ved NTNU som er arrangør av Njord – The Autonomous Ship Challenge. Njord består av studenter fra flere NTNU-studier, og det siste året har studentene hatt hendene fulle med å forberede konkurransen.

– Å finne tid og ressurser ved siden av studier og jobb har vært utfordrende, men nå er vi er veldig fornøyde og ser at alt faller på plass, sier Fredrik Flesland Selheim i Njord under den siste hektiske innspurten før konkurransen.

– Konkurransen blir en super plattform for å kombinere praksis og teoretisk kunnskap, sier leder i Njord, Frithjof Bugge.

Kjører gjennom hinderløyper

Selve konkurransen foregår på Nyhavna, på den populære arenaen Havet. Her er det badstuer, kafe, konsertscene mm. i det indre havnebassenget på Nyhavna.

Fra mandag 14. august til fredag 18. august 2023 blir det også stor aktivitet i og omkring havnebassenget med Njord – The Autonomous Ship Challenge.

Skjermdump fra nettsiden til Havet.

Her skal fartøyene utføre forskjellige oppgaver som å kjøre gjennom hinderløyper, unngå å kollidere med objekter som dukker opp i farvannet og finne nøyaktig posisjon for å kunne parkere fartøyet på ladestasjonen. Effektivitet og sikkerhet er blant konkurransekriteriene.

Tirsdag, onsdag og torsdag fra kl. 9 til kl. 16 kan publikum komme og følge med på fartøyene og de konkurrerende lagene.

Og hele uka er Elgeseter bru fylt av flagg som profilerer Njord – The Automous Chip Challenge.

Studentlag fra seks land

Studentlagene med til sammen 70 studenter kommer fra India, Tyrkia, Portugal, Skottland, Norge og USA. Sistnevnte stiller med et lag fra det som ofte regnes som det fremste tekniske universitetet i USA – Massachusetts Institute of Technology (MiT).

Lagene har i løpet av det siste året designet og bygd autonome fartøy som de nå har med seg til Trondheim. Fartøyene er omtrent to meter lange og fylt med avansert teknologi.

Fra NTNU deltar studentorganisasjonen Vortex med eget fartøy. Vortex har deltatt i internasjonale konkurranser for undervannsroboter siden 2015, men i år er første gang de har designet og bygd en autonom overflatebåt i tillegg.

Internasjonal studentarena for innovasjon

– Konkurransen har som mål å inspirere til innovasjon og smarte løsninger innen maritim autonomi, samt skape en plattform for personlig utvikling og nettverksbygging, sier Jan Onarheim, prosjektleder ved Institutt for marin teknikk, mentor for studentene og en av initiativtakerne bak konkurransen helt tilbake til 2019.

Det indiske lagets fartøy er under opprigging. Foto: Idun Haugan / NTNU

– Dette er en unik internasjonal konkurranse arrangert av og for studenter, som viser hvilken kreativ kraft og skaperevne som bor i unge mennesker, sier Morten Breivik, førsteamanuensis ved Institutt for teknisk kybernetikk, som også er mentor for studentene og initiativtaker til konkurransen.

Konkurransen skal skape en internasjonal arena for studenter slik at de kan utforske nye ideer og konsepter knyttet til autonome fartøy til sjøs. Lagene vil møte realistiske maritime problemstillinger som vil gi dem unik erfaring med teamarbeid, prototyping, problemløsning og innovasjon.

Utfordringene som lagene skal løse er utviklet sammen med den verdensledende autonomiklyngen i Norge, og gir deltakerne praktisk erfaring med ulike metoder som brukes innen maritim autonomi.

Sponsorer

Konkurransen sponses av profilerte aktører innen norsk maritim bransje, som Maritime Robotics, Kongsberg Discovery, Sjøfartsdirektoratet, ABB, Marine Technologies, Torghatten, Det Norske Veritas (DNV), NTNU samt flere. Her er oversikt over alle sponsorene.