Kåret til årets foreleser i Ålesund

Gjennom bruk av ulike verktøy og fremragende arbeid med læringsmetoder, læringsmiljø og studieteknikker, kåret studentene Espen Torgersen til Studentkvalitetsprisen 2023.

Studentparlamentsleder i Ålesund Henrik Vorkinn og vinner av studentenes kvalitetspris.
Heder og ære. Det vanket både diplom, kunstgavekort på 5000 kroner og ikke minst heder og ære under overrekkelsen av studiekvalitetsprisen. Leder av studentparlamentet Henrik Vorkinn (t.v.) har selv ledet juryen som til sist kunne utrope Espen Torgersen til studiekvalitetsprisen for 2023. (Foto: Eli Anne Tvergrov/NTNU)

Ett av høydepunktene når Kvalitetsseminaret går av stabelen ved NTNU i Ålesund, og som det hvert år er knyttet stor spenning til, er hvem studentene har nominert, og hvem som til sist sitter igjen med den høythengende «Studentenes Studiekvalitetspris». Prisen gir en anerkjennelse til ansatte, og kan tildeles en eller flere undervisere som har markert seg i undervisningsarbeidet ved NTNU i Ålesund.

Imponerende

Tilgjengelig, innovativ og engasjert var bare noen få av adjektivene som studentene brukte i nominasjonen av Espen Torgersen, som er førsteamanuensis, Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU i Ålesund.

Prisvinneren ble blant annet nominert for sin undervisning, hvor han bruker innovative læringsmetoder, forbedrer læringsmiljøet og støtter studieteknikker. Torgersen viser et imponerende engasjement for faget sitt. Han bruker også ulike verktøy for å gjøre læringen både variert og interessant, og dette holder elevene nysgjerrige og motiverte.

Den dyktige og intetanende underviseren ble overrasket på kontoret sitt mellom forelesningene, med gave, et kunstgavekort og masse lovord fra Studentparlamentets leder ved NTNU i Ålesund, Henrik Vorkinn.

Føler seg hørt

– Årets prisvinner får skryt for kvaliteten på undervisningen som viser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene føler seg hørt av en faglærer som alltid er tilgjengelig og som er tydelig dedikert i sine fag, kunne Vorkinn slå fast.

Viserektor ved NTNU i Ålesund, Anne-Lise Sagen Major, stilte seg også i rekken av gratulanter, og fulgte opp med at flere hadde fortjent en pris.

– Gratulerer Espen. Dette fortjener du, og vi er stolt over å ha slike undervisere ved NTNU i Ålesund. Alle dere andre nominerte fortjener også en pris, og jeg skulle så gjerne delt ut en til hver av dere, men det kommer flere muligheter, legger hun til.