Lanserer KI-verktøy for studentene

KI-chaten Copilot er en samtalerobot som fungerer på samme måte som for eksempel ChatGPT.

En kvinne som smiler
Marit Reitan, prorektor for utdanning. Foto: Rolf Ivar Svensli/NTNU

This article is also available in English.

Tidligere i høst ble Copilot (tidligere Bing Chat Enterprise) lansert for alle ansatte ved NTNU.

Samme tilbud for studentene ble etter kort tid etterspurt, og nå er verktøyet også tilgjengelig for alle studenter ved NTNU.

Gratis og personvernsikker

–  Copilot skal være en gratis og personvernsikker tjeneste for alle studentene våre. KI-verktøy som chatboter får stadig flere anvendelser og relevans i samfunnet, og nå jobber vi også med å få det til å inn i undervisningen, sier Marit Reitan, prorektor for utdanning, til Universitetsavisa.

Copilot er en samtalerobot og språkmodellverktøy som fungerer på samme måte som for eksempel ChatGPT. Det er et verktøy som du kan bruke i nettleseren din, og du kan spørre den om det meste.

Dataene slettes

Formålet med å innføre Copilot for studentene er at de kan bruke verktøyet i sin studiehverdag på en sikrere måte. I Copilot slettes dataen du legger inn etter arbeidsøkten er over. I tillegg er informasjonssikkerhetsnivået økt, slik at det er mulig å bruke samtaleroboten til arbeidsoppgaver som krever litt mer skjerming enn de åpne verktøyene som finnes på internett.

Det er også viktig at undervisere og studenter har tilgang på samme type verktøy, slik at studentene har et sikrere verktøy å bruke i undervisningssammenheng.