NTNU i front på ren luftfart

Nå er NTNU tungt inne i både utdanning og forskning på fremtidens nullutslipps-teknologier innen luftfarten.

På bare noen få år har luftfarten opplevd økende interesse på NTNU. Flyingeniør-utdanningen som ble opprettet i fjor, ble i år et av NTNUs mest populære studier med 1900 søkere på kun 25 studieplasser (453 hadde det på førstevalg). I praksis er det et studium «nesten ingen kommer inn på». Det er nå sendt ut tilbud om studieplass til noen heldige studenter.

I løpet av de siste to årene har femti masterstudenter spesialisert seg innen ren luftfart i Eksperter i Team-landsbyen «Hvordan oppnå ren luftfart innen 2050?». Det har blitt jobbet med tekniske løsninger for norske forhold med fokus på omstilling av flyplasser og flyflåten, og studentene har også fått innsikt i hvordan Rolls-Royce i Trondheim jobber med disse problemstillingene.

NTNU ble i utgangen av 2021 tatt opp som assosierte medlemmer av det europeiske partnerskapet for ren luftfart (Clean Aviation). Av totalt 90 innsendte søknader til partnerskapet ble NTNUs søknad i samarbeid med SINTEF innvilget sammen seks andre søknader. Det viser at selv om det er et lite nåløye, er det fortsatt mulig å lykkes. I partnerskapet deltar vi i grupper der vi er med på å forme forskningsoppgaver, og presenterer forskningen på konferanser og arrangementer der ren luftfart er på agendaen.

I ettertid har vi blitt en del av større europeiske prosjekter innen ren luftfart, som HE-ART, H2ELIOS og OVERLEAF. Det har også blitt opprettet Geminisenter for grønn luftfart i samarbeid med SINTEF og et lokalt NTNU-initiativ innen ren luftfart. Siste nytt er at NTNU rett før sommeren ble medlem av den europeiske alliansen for nullutslippsluftfart (AZEA). Med mer enn 100 medlemmer, fra leverandører til flyselskaper og flyplasser, er denne alliansen viktig for å drive koordinert økosystemendring over hele Europa.

NTNU forsker også på klimapåvirkningen av luftfart, samt på sosial aksept for rene luftfartsteknologier. Vi mener det er viktig at fagmiljøene fra teknologi, økonomi og humaniora samarbeider innen forskning og utdanning for ren luftfart i Norge og Europa. Det er derfor vi forsøker å involvere alle interesserte fagmiljøer i våre arrangementer og inkluderer bred formidling av forskningsresultater.