Rigget seg for morgendagens arbeidsliv

Institutt for internasjonal forretningsdrift ved NTNU i Ålesund samlet 19 bedrifter som kjempet om dyktige økonomer i praksis.

Åpning av Karrieredag i Ålesund
En rekke lokale bedrifter stod i kø for å selge seg inn hos studentene ved Institutt for internasjonal forretningsdrift ved NTNU i Ålesund. (Foto: Børge Sandnes/NTNU).

InnoPraksis er et prosjekt som ble satt i gang for å knytte sammen teori og praksis i økonomisk administrativ utdanning, som er en studieretning som i liten grad har hatt tradisjon for å ha praksis. Prosjektet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Blir med videre

Prosjektet har blitt svært populært, noe som tyder på at bedriftene har vært fornøyd med studentene de har hatt hos seg. Dette gjenspeiler seg i at bedriftene kommer tilbake år etter år.

7 av 33 fjorårets internship-studenter fortsatte i fulltidsjobb

– Vi er glade for at neste alle av fjorårets internship-bedrifter er med videre, men syns også det er flott at vi har fått med så mange nye, spennende bedrifter. I år er det hele 19 bedrifter som åpner opp for å ta inn internship-studenter. Det er også veldig kjekt at det er så mange ulike bedrifter, og at alle studenter på alle studieretningene våre vil finne relevante internship-muligheter, stråler førsteamanuensis, Kjersti Kjos Longva, studieprogramleder for bachelor i markedsføring, innovasjon og ledelse i Ålesund.

Studentene fra NTNU i Ålesund er attraktive som fremtidige arbeidstakere hos bedriftene i Ålesunds-regionen. (Foto: Børge Sandnes/NTNU).

Bredt spekter

Bedriftene, alt fra store konsulentfirmaer som PWC og EY, til nettverksbedrifter som NExTdigital og Næringsforeningen Ålesundregionen viste seg frem fra sin beste side med spennende jobber og smågodt på stand. I tillegg hadde bedrifter fra ulike næringer – slik som Mørenot, ÅKP og OSC som representerer hav- og fiske og offshore næringen møtt opp denne dagen.

Ålesund kommune og Helge Veum, virksomhetsleder for teknologi og innovasjon i Ålesund kommune har tidligere hatt studenter i internship hos seg. (Foto: Børge Sandnes/NTNU).

– Ut over dette har vi med oss Spilka Inpuls fra Spilka konsernet, som jobber bredt innen industri. Vi har også med oss bankene DNB og Sparebanken Møre, legger Longva til.

På denne dagen forrige uke skinte NTNU i Ålesund og viste i praksis hvor næringsnær campus nettopp er. Smia i Sundebygget var fylt til randen med nysgjerrige studenter og ikke minst bedrifter på tilbudssiden som solgte seg inn gjennom å «pitche» sin bedrift.

Strukturert

– Vi opplever at dette blir veldig godt mottatt og bedriftene setter pris på at det er en strukturert prosess å koble seg på. Da vet de at de får dyktige og motiverte studenter som har vært gjennom en strukturert rekrutteringsprosess, og de trenger ikke bruke mye tid på å bli kontaktet direkte av titalls studenter som er på jakt etter internship. Prosessen gjør det lett å bli med og sikrer kvalitet både for student og bedrift, forklarer Longva og legger til:

Førsteamanuensis Kjersti Kjos Longva synes det er skikkelig stas å ha så mange spennende muligheter for studentene våre og at næringslivet stiller opp på denne måten. (Foto: Børge Sandnes/NTNU)

– Vi ser at både studenter og bedrifter får verdi av internship, og vi tenker det er et godt tegn at hele 7 av 33 fjorårets internship-studenter fortsatte i fulltidsjobb hos internship-organisasjon.

Studentene selv melder om valgets kvaler og at de nå vil nå måtte skrive mange søknader fordi mulighetene var så attraktive og mange.

Her kan du se en full oversikt over alle bedriftene som deltar gjennom InnoPraksis https://www.innopraksis.no/internship2024.