«Speed-datet» industrien: – En stor opplevelse

Flere fruktbare møter fant sted da Raufoss-industrien inviterte studenter fra NTNU i Gjøvik til stevnemøte under Industridagene 2023.

Studenter møter industrien. Foto.
Industridagene Innlandet ble i år sparket i gang med en speed-date mellom Raufoss-industrien og studenter fra NTNU i Gjøvik. Foto: NTNU

Industridagene har i en årrekke vært kjent som Innlandets viktigste møteplass for industrien, og regionens kanskje fremste arena for dialog og kunnskapsdeling.

De siste par årene har NTNU-studenter tatt stadig større plass under arrangementet, og i år dro arrangørene like greit det hele i gang med en «speed-date» mellom Raufoss-industrien og studentene.

Koordinator med bjelle. Foto.
Koordinator for Industridagene, Kristin Brovold, sørget for at studentene fikk tid med alle bedriftene. Foto: NTNU

– Det handler om å bevisstgjøre om hva som finnes her, forklarer Kristin Brovold fra NCE Manufacuring.

Hun er koordinator for Industridagene og kan fortelle om et utbredt ønske om å bygge tettere relasjoner til studentene.

– Flere av bedriftene her ønsker for eksempel å samarbeide med studenter om å skrive bacheloroppgaver. Vi ser at de bedriftene som har studenter, får veldig god nytte av det.

NTNU-studentene er rett og slett med på å drive utviklingen i bedriftene, forteller hun.

Så straks rom for nye løsninger

Dermed ble over hundre studenter busset de drøye ti minuttene det tar å komme seg fra campus Gjøvik til Raufoss Industripark under Industridagenes første dag. Der ble de tatt imot av fire unge ansatte fra ulike Raufoss-bedrifter. De kunne fortelle om en meningsfull og variert arbeidshverdag, og ikke minst veien dit.

Etter foredragene ble studentene delt i to. Den ene halvpart fikk mulighet til å «speed-date» en rekke Raufoss-bedrifter, mens den andre fikk omvisning i produksjonslokalene til Kongsberg Automotive.

Under omvisningen var det særlig tre studenter diskusjonen gikk livlig blant.

På speed-date med Raufoss-bedrift. Foto.
Lars Thorvik, Abdirahman Ahmed Yusuf og Mosazghi Yohannes Tesfazghi fikk mange nyttige kontakter i løpet av den første dagen av Industridagene. Foto: NTNU

– Det har vært en stor opplevelse å se hvordan de gjør ting og produserer varene sine. Og for oss som utvikler automasjon og har et prosjekt om å automatisere arbeidsplassen, var det spesielt inspirerende å se at systemet vårt faktisk kan ha en plass i produksjonen deres, sa Lars Thorvik.

Han og kompisene Abdirahman Ahmed Yusuf og Mosazghi Yohannes Tesfazghi går andre året av en ingeniørutdanning med fokus på elektronikk og sensorsystemer, og tidligere i år fikk de støtte fra NTNU Discovery til å utvikle idéen sin.

– Systemet vårt går kort forklart ut på å automatisere prosessen med å hente varer fra hyllene. I stedet for at en person kjører rundt og leverer artiklene som brukes i produksjonen, bestiller man dem gjennom en app, og så tar en eller flere roboter seg av arbeidet, forklarer Tesfazghi.

I tillegg til å ha en veileder gjennom NTNUs egen veiledningstjeneste Spark*, kan de tre studentene nå røpe å ha sikret seg en mentor gjennom Vaages «Boost It»-program og ha skaffet flere andre nyttige kontakter i løpet av dagen.

På stadig utkikk etter nye talenter

Gjennomgangstemaet under både de innledende foredragene, «speed-dating»-rundene og omvisningen var at Raufoss-industrien er på stadig utkikk etter nye talenter.

– Vi er hele tiden under utvikling. Vi er på vei inn i nye markeder og er nødt til å tenke nytt. Det gjør at vi stadig trenger nye folk, forklarer Tonje Sivesindtajet, manufacturing engineer manager ved Kongsberg Automotive.

Tonje Sivesindtajet viste studentene rundt i produksjonslokalene til Kongsberg Automotive. Foto: NTNU

Hun kan fortelle at de allerede har et samarbeid med NTNU på plass.

– Vi tar blant annet inn tilkallingsvikarer og studenter som ønsker sommerjobb. På den måten kan man få et bein innafor allerede i studietiden, og det er jo veldig ålreit. Ellers tar vi gjerne imot bachelorstudenter innenfor alle fagområder. Det er gode muligheter for å skrive sin bacheloroppgave her på huset, forklarer Sivesindtajet.

I løpet av dagen fikk studentene mulighet til å «speed-date» bedriftene Nammo, Raufoss Technology, Isiflo, Topro, Hunton, Hydal og Kongsberg Automotive.

Det ble også utstedt en rekke invitasjoner til gallaen på torsdag, hvor den årlige Industriprisen skal deles ut med pomp og prakt.