Vellykket oppskyting av NTNU-rakett i Portugal

Fredag 13. oktober gjennomførte NTNU Propulse en vellykket oppskyting av raketten Bifrost. Raketten ble skutt opp til 1000 meter og oppskytingen er en del av European Rocketry Challenge – EuRoC i Portugal.

Foto: Propulse NTNU

This article is also available in English.

Etter en liten forsinkelse på grunn av tekniske problemer ble oppskytingen ble gjennomført kl. 12:17 norsk tid.

– Raketten Bifrost er den fysisk største raketten vi har lagd, sier Simen Flåtter Flo. Han leder Propulse NTNU, studentorganisasjonen som utvikler forskningsraketter og rakettmotorsystemer.

19 ulike lag fra hele Europa deltar på The European Rocketry Challenge 2023 (EuRoC) i Portugal. Propulse NTNU representerer Norge i kampen om å bli Europas beste rakettlag. Bifrost er en av fire raketter som er drevet med flytende drivstoff.

– Det er mye nytt med årets rakett, ikke bare for studentene i Propulse, men også for norsk romfartsindustri, sier Flåtter Flo.

Norges første rakett med flytende drivstoff

Motoren har en skyvkraft på 5 000 N. Den er 3D-printet og går på en blanding av etanol og flytende lystgass. Bifrost er derved også Norges første rakett drevet med flytende drivstoff. Hastigheten er estimert til mach 0.8 som tilsvarer 988 km/h. Som nyttelast har Bifrost også med seg en 3 kg tung testmodell av Orbit NTNU sin satelitt Biosat

– En enorm suksess

Totalt 47 prosjektdeltakere fra Propulse har vært på plass i Portugal. 15 av de dro også nedover en uke tidligere for å starte forberedelsene. Den fem meter lange raketten ble for stor til å få med på flyet. Løsningen ble å transportere raketten i leiebil og i flere deler.

Utfordringer med drivstoffmengde og kortere brenntid medførte at raketten nådde en lavere makshøyde enn opprinnelig planlagt. En søm røk også i bremsefallskjermen slik at Bifrost fikk en betydelig hardere landing enn planlagt.

– Alle de viktigste detaljene fungerte og den vellykkede oppskytningen er derfor en enorm suksess for oss og et stort skritt for det trønderske romprogrammet, sier Simon Flåtter Flo.

Foto: Propulse_NTNU

Første ordentlige steg mot verdensrommet

– Prosjekt Bifrost er Propulse NTNU sitt første ordentlige steg mot målet om å nå verdensrommet, sier Flåtter Flo. Vi ser nå flere ting vi kan forbedre til neste rakett. Ikke bare skal den gå høyere, oppskytingen i 2024 skal også gjennomføres i Trøndelag, sier han.

Prosjekt Bifrost, tekniske data

Lengde: 4.9 m
Totalvekt: 83 kg
Nyttelast: En test-modell for Orbit NTNU sin Biosat-satelitt. Vekt: 3 kg. Ytre mål: 10x10x30cm
Motor: Egenutviklet, 3D-printet, bi-propellant
Drivstoff: Flytende, blanding av etanol og lystgass (liquid nitrous oxide)
Skyvkraft: 5000 N
Brenntid: 5 sek.
Akselerasjon: Inntil 8G
Potensiell oppskytningshøyde: 3000 m
Maks hastighet (estimert): Mach 0.8 (988 km/h).
Oppskytnig: The Santa Margarida Military Camp, Constancia Portugal, oktober 2023

Raketten Bifrost. Illustrasjon: Propulse NTNU

Video fra oppskytingen på NRK

Video fra oppskytningen på NRK