Vi besøkte en andreklasse i Trondheim for å fortelle om plastens miljøpåvirkninger. Vi snakket om hvordan plast blir laget, hvor mye som kastes, og hva som skjer med plasten som ikke blir håndtert riktig.
Barna var veldig engasjerte og raske til å finne alle tingene som er laget av plast i klasserommet sitt. Det var mange og forskjellige ting, alt fra laminert papir, poser og T-skjorter, bokser og penner, til vannflasker og stoler.
Barna ble overrasket
Vi hadde samlet en boks med plastavfall fra kystområdet i Mausund, en øy utenfor Trondheimsfjorden, hvor det finnes mye plast. Barna likte å grave gjennom avfallet og virket overrasket over å se mangfoldet av plastgjenstander, alt fra fiskeliner til flaskehetter, smokker, plastposer og leker.
Det var rett og slett imponerende hvor mye barna allerede visste om hvordan plast påvirker livet i havet. Vi snakket om sammenfiltring og at organismer kan få plast i kroppen, og vi delte erfaringer og bilder fra et forskningsopphold på Hawaii.
…og barna overrasket oss
Barna hadde også veldig gode ideer til hvordan man kan redusere plastproblemet! Alt i alt var dette et besøk som gjorde oss håpefulle for fremtiden.
Til tross for det store problemet med plast i dag, virker den yngste generasjonen å være svært bevisst på problemene og er klar over løsninger. De er interesserte og nysgjerrige på å lære mer. Hvis vi kan sette alle løsningene ut i praksis de kommende årene, vil dette definitivt hjelpe med å løse det globale plastproblemet en gang for alle!
Dette blogginnlegget ble først publisert på IndEcol-bloggen (på engelsk).
Om forfatterne:
Francesca Verones er professor ved NTNU – institutt for energi- og prosessteknologi og Program for industriell økologi, og leder ATLANTIS-prosjektet som er støttet av det europeiske forskningsrådet (ERC) under EUs Horizon 2020-rammeprogram.
Martin Dorber er seniorforsker ved NTNU – institutt for energi- og prosessteknologi og Program for industriell økologi, og er også tilknytte ATLANTIS-prosjektet.