Qvale trekker fram selvkjørende Teslaer og fly som lander helt selv. Utviklingen av selvstyrte skip ligger etter. Det gjør NTNU-studenter noe med. De arrangerer rett og slett et internasjonalt studentmesterskap:
I to uker har studentlag fra tre kontintenter vært samlet i Trondheim for å konkurrere om det beste autonome fartøyet designet og bygget av studenter.
– Målet vårt er å gi studenter muligheten til å utfordre seg selv og sette teori ut i praksis. Vi vil inspirere studenter til å bli verdensledende ingeniører på autonome løsninger for fartøy, sier Qvale.
Fartøyene er testet i manøvrering, navigasjon, kollisjonsunngåelse og docking.
Sju studentlag fra fem nasjoner
I alt sju lag fra ulike tekniske universiteter deltok i årets konkurranse:
- Vortex NTNU – Norge
- Navier USN – Norge
- AGH Solar Boat – Polen
- Técnico Solar Boat – Portugal
- StrathVoyager – Skottland
- Aritra Oceana – India
- Iceberg ASV – Canada
Likevel var det ikke NTNU-laget Vortex som briljerte i konkurransen denne gangen. Navier fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) sin campus Horten stakk av med en ganske overlegen seier.
Tecnico Solar Boat fra Portugal fikk andre plass for andre gang, og AGH Solar Boat Team fra Polen kom tredje plass.
– Lært utrolig mye
– Da vi ikke gjorde det så bra på konkurransen i fjor fikk vi blod på tann, forteller Sara Ajzenhamer-Selnes, som er prosjektleder for Navier sammen med Markus Marstad.
Hun går andre året på økonomi og ledelse ved USN.
Av lagene som deltar er Navier den yngste og minste organisasjonen: De ble stiftet i fjor og består av 14 medlemmer som har lagt inn en stor innsats for å bli klar til konkurransen.
– At vi er på bachelornivå, mens de andre lagene er på masternivå gjør at det føles stort å kunne hevde seg. Det har vært veldig fint å bli kjent med de andre lagene og vi har lært utrolig mye! sier Selnes.
Hun trekker fram tverrfagligheten i teamet som en viktig suksessfaktor.
Samarbeid mellom lagene underveis
Selnes har satt stor pris på konkurranseklimaet underveis. De har fått gode innspill hele veien fra folk på de andre lagene: «Har dere tenkt på …» har vært en gjengangsfrase. Og ofte er det noe de ikke har tenkt på.
Hun forteller at to studenter fra maskinstudiet – Lise Trehjørningen og Jacob Prieto Lopez har bygget det nye skroget til båten – en trimaran.
– Den hadde sin første systemtest på vann den 18. juli!
Qvale trekker også fram at det viktigste med hele konkurransen er samarbeidet – også mellom lagene.
– De lærer av hverandre. Allerede nå er det avtalt at laget med best AI-data på bøyer skal gjøre dette til åpne data, slik at neste konkurranse vil få et høyere nivå, forteller han.
Autonome løsninger for fartøy er delt inn i fire nivåer – fra nivå 1 hvor de hjelper mennesker med ulike operasjoner til nivå 4 – fullt autonome fartøy hvor mennesker i kontrollsentre på land kun overvåker at ting går som de skal. Konkurransen er på nivå 4.
Det er menneskelig å feile
Hvorfor tenker studentene at maritim autonomi er viktig?
– Det som er fint med autonomi er at repetitive oppgaver der mennesker innimellom gjør feil kan gjøres sikrere og med mindre feil, sier Lise Trehjørningen, maskinstudent og nå også skipsbygger.
En undersøkelse av Allianz i 2018 estimerte at mellom 75 og 96 prosent av alle skipsulykker skyldes menneskelige feil, blant annet på grunn av tretthet, feilvurderinger eller mangelfull trening.
Selnes tror det er viktig at studenter får innsikt i hvordan autonomi fungerer i praksis for å kunne være med å utvikle det videre etter endt studie.
Autonomiutvikling i Norge og verden
De siste årene har utviklingen av autonome fartøy skutt fart. Oppstartsselskapet Zeabuz, har sammen med selskapet Torghatten satt Estelle, verdens første kommersielle ferge, i trafikk i Stockholm i fjor.
Zeabuz er startet av tidligere NTNU-studenter.
Norske MV Yara Birkeland ble verdens første elektriske containerskip som opererer autonomt i 2022. På grunn av lovreguleringer er det likevel et mannskap på tre ombord.
I flere land foregår det testing av autonomi på skip, blant annet i forbindelse med nederlandske havvindparker, handelsskip i Frankrike og fraktskip på De store sjøer i USA.
Ny runde neste år
– Vi er glade for å være vertskap for neste års verdensmesterskap i autonom maritim teknologi i Trondheim, sier Line Ingebrigtsen Fjørstad, byråd for miljø-, samferdsel- og næring i teknologihovedstaden Trondheim.
Sammen med Michelle S. Wright og Anne Reinton fra Trondheim kommune besøkte hun konkurransen underveis.
Det er andre gang NTNU-studenter i studentforeninga Njord Challenge arrangerer en fysisk konkurranse.
På Nyhavna låner Njord Challenge lokaler, og er samlokalisert med blant annet NTNUs Shore Control Lab og Ocean Autonomy Cluster.
Konkurransen koster rundt en million å arrangere med gratis kost, losji og transport for deltakerne, diverse utstyr med mer, så sponsing har vært avgjørende for å kunne realisere det hele.