Påfyll med sikkerhet på menyen i Ålesund

Det populærvitenskaplege talkshowet Påfyll den 14. oktober 2024 serverer: Smarte folk om alt som kan gå galt, og hvordan de jobber for at det ikke skal gjøre det.

Fra salen under Påfyll våren 2024 - nr. 3
Publikum i salen under Påfyll nr. 3, våren 2024. (Foto/montasje Børge Sandnes/NTNU)

Mandag 14. oktober er det igjen kvelds, med nytt fra forskningsprosjekt og forskningskunnskap. Det er høstlansering av populærvitenskapelige “Påfyll” i Ålesund.

Har du tenkt på?

Hvordan står til det til med sikkerheten rundt oss? Hvordan kan vi ta vare på hverandre og våre felles verdier, i en utfordrende geopolitisk situasjon. Hva med totalforsvaret, hvem bidrar?

Hva med den menneskelige faktor om noe går galt på land og ikke minst ute på havet? Har du tenkt over hvor viktig det er å ha trygt drikkevann og sanitærforhold?

To menn på scenen i samtale under arrangementet Påfyll i Ålesund våren 2024.
Thomas Seltzer (t.v.) var en av de som deltok i april under Påfyll nummer 3. Her i samtale med vår vert, Bjørn Vatne. Foto Børge Sandnes/NTNU.-

Disse fem bidrar i høstlanseringen av Påfyll

Vignett med Nils Kalstad

Nils Kalstad er direktør for nyetablerte NTNU Samfunnssikkerhet. Han ledet tidligere fagmiljøene til NTNU innen informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi. Nils har arbeidet mye i grenseflaten mellom akademiske miljøer og samfunnets behov for forskning og utdanning. Vi skal snakke om organisasjoner, mennesker og deres bruk av teknologi. Hvordan skal vi ta vare på hverandre og våre felles verdier i en utfordrende geopolitisk situasjon?

Vignett med Arve Dimmen

Arve Dimmen, er direktør for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket. Han vil fortelle om hvordan Kystverket blant annet, overvåker og kontrollerer den sivile skipstrafikken langs kysten og i havområdene våre. Han belyser også temaet sivilt-militært samarbeid og gi svar på spørsmålet: På hvilken måte støtter Kystverket Forsvaret i kriser, og hvordan bidrar den sivile etaten Kystverket til Norges totalforsvar?

Vignett med Mariie Haugli-Sandvik

Marie Haugli-Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for Informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi ved NTNU Ålesund, har en doktorgrad innenfor maritim cybersikkerhet og menneskelige faktorer. Hun setter lys på utfordringene med at hjernen vår ikke er utviklet for å oppfatte og reagere på cyberrisikoer, og hvorfor tilpasset opplæring er avgjørende for å øke cybersikkerheten i samfunnets kritiske sektorer.

Vignett med Razak Seidu.

Razak Seidu, er professor i vann- og miljøteknikk ved institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk. Han vet mye om hvordan vi trygger drikkevannsforsyningen vår fremover og presenterer fra «The future of water in a digital age: opportunities and challenges».  Razak står sentralt i spennende forskning som “DigiWater og Smart water» med målinger, modellering og simulering av vanninfrastruktur.

Andreas Relling er gruppeleder på drift ledning og pumpe i Ålesund kommune og kan om det som rører seg under bakken, om drikkevannet, her i Ålesund. Sikkerhet innen vann og avløp må tas på alvor. Andreas formidler om daglige utfordringer lokalt og om noen av utfordringene vi har nasjonalt. Det er viktig  for oss alle å ha tilgang på rent drikkevann og gode sanitære forhold i en krise. Hva gjør kommunene for å sikre disse tjenestene?

Samtalevert Bjørn Vatne forbereder spørsmål som strekkes langt ut på havet og ned under overflaten på Brusdalsvatnet. Sammen får vi her Påfyll av kunnskap som kan krydre våre diskusjoner videre utover høsten.

Påfyll blir til i det gode samarbeidet mellom NTNU, Ålesund kommune, Helse Møre og Romsdal HF, SINTEF, Møreforsking og Atlanterhavsparken.

Et programråd finner forskere og andre som er kan formidle på samfunnsaktuelle tema. Temaer tidligere i vår var kunstig intelligens, maten i framtida og utenforskap.   I september settes vår samfunnsikkerhet på scenen. Du møter oss i foajeen på Parken kulturhus.

Mer om billetter som legges ut fra uke 40 og praktiske fakta finner du på arrangementetsiden til Påfyll.