Femte “TEFT Summer Internship” er i gang i Ålesund

Elleve dyktige masterstudenter fra NTNU i Ålesund, NTNU i Trondheim, Universitetet i Agder, Norges Handelshøyskole og Høgskolen i Molde, er plukket ut til å gjennomføre internship på fem spennende prosjekt i Ålesund under TEFT-lab på NTNU.

Oppstilling studenter og flere utenfor NTNU i Ålesund.
Her er studentene i TEFT Internship 2023 med sine veiledere fra NTNU og fagfolk fra oppdragsgiverne Kystverket, Tafjord, Sparebanken Møre, samt prosjektet «Innopraksis ved NTNU. Foto: SMP Brand Studio
Gruppe oppstilt utenfor NTNU i Ålesund: TEFT Internship 2023.
Her er studentene i TEFT Internship 2023 med sine veiledere fra NTNU og fagfolk fra oppdragsgiverne Kystverket, Tafjord, Sparebanken Møre, samt prosjektet “Innopraksis ved NTNU. Foto: SMP Brand Studio

Tidligere studenter som har deltatt har imponert stort, og nå gjentas suksessen i TEFT-lab som er en koblingsboks mellom akademia og næringsliv.

– Vi fikk inn gode søknader fra studenter fra høgskoler og universitet fra hele landet, og også norske masterstudenter i utlandet. Det ble en utfordrende jobb å plukke ut, men vi er sikre på at vi har funnet de beste av de beste studentene til akkurat de problemstillingen vi nå skal løse, sier innovasjonsleder for TEFT-lab ved NTNU, Mari Liavaag Holm

Innovasjonsleder for TEFT-lab ved NTNU, Mari Liavaag Holm. Foto Børge Sandnes/NTNU.
innovasjonsleder for TEFT-lab ved NTNU, Mari Liavaag Holm (Foto: Tone Molnes/NTNU)

– Det er på femte året på rad at masterstudentene får muligheten til å bli bedre kjent med næringslivet på Nordvestlandet og får jobbe med praktiske problemstillinger fra oppdragsgivere. Dette sommerprosjektet har utviklet seg til et glimrende eksempel på verdien av å koble sammen næringsliv, akademia og dyktige studenter for å finne nye løsninger. Virkelig et vinn-vinn prosjekt!

– Studentene får mulighet til å bli kjent med reelle problemstillinger i næringslivet og bedriftene får bistand til å løse disse, og dermed tilegne seg ny kunnskap og innsikt.

Hun forteller at det i år er elleve masterstudenter som skaper en aktiv sommer fylt med innovasjon og teknologi. De får med seg veiledere fra NTNU i Ålesund, og fagfolk fra årets oppdragsgivere; Kystverket, Tafjord, Sparebanken Møre, samt prosjektet «Innopraksis» ved NTNU.

– Virksomhetene her viser samfunnsansvar gjennom å delta, sier Mari Liavaag Holm. Hun legger til at de har god erfaring fra tidligere i at dette også er en unik rekrutteringskanal for de som deltar – og også for regionen.

Nå følger tre uker med hardt arbeid med problemstillingene før midtveispresentasjon 29. juni. Så blir det noen uker ferie før videre arbeid og sluttpresentasjonen venter den 10. august i Ålesund.

Idun Bakken prosjektleder TEFT-summerinternship
Idun Bakken er prosjektleder for årets TEFT Summer Inernship (Foto: NTNU)

Aktuell fagkompetanse som skal inn i de fem prosjektene:

• TEAM MILJØ (KYST)
    • Marin teknikk
    • Fornybar energi
    • Industriell økonomi og teknologiledelse
  • TEAM MASKINLÆRING OG KUNSTIG INTELLIGENS (KYST)
    • Kunstig intelligens
    • Kybernetikk og robotikk
  • TEAM METAVERSET (BANK)
    • Simulering og visualisering
    • Finansiell økonomi
  • TEAM MILJØ (ENERGI / KOMMUNIKASJON)
    • Fornybar energi
    • Nanoteknologi
  • TEAM FORSKNING OG FORMIDLING (ARBEIDSRELEVANS/NÆRINGSNÆRHET)
    • Økonomi og administrasjon
    • Samfunnsendring, organisasjon og ledelse

TEFTHISTORIKK INTERNSHIP 2019- 2023:

1. Sommeren 2019 deltok 10 masterstudenter i tre ulike prosjekter for Sparebanken Møre og NTNU.
  2. Sommeren 2020 deltok 12 masterstudenter i ni ulike prosjekter for NTNU. (Korona-variant med hovedsakelig teoretiske problemstillinger grunnet ulike rekstriksjoner.)
  3. Sommeren 2021 deltok 10 masterstudenter i fem ulike prosjekter for Sparebanken Møre og NTNU.
  4. Sommeren 2022 deltok 15 masterstudenter i sju ulike prosjekter for Sparebanken Møre, Tafjord, Solwr, Wattn, Kongsberg og NTNU.
  5. Sommeren 2023 deltar 11 masterstudenter på fem ulike prosjekter hos Sparebanken Møre, Kystverket, NTNU og Tafjord.

Saker om TEFT fra tidligere år: