Finansministeren: – Legg vekk mobilen, les skjønnlitteratur og se de lange linjene

I tillegg til en gjennomgang av regjeringens prioriteringer i statsbudsjettet, fikk studentene både bokanbefalinger og råd mot psykiske problemer.

To menn smiler mot en annen mann som tar bilde med et mobilkamera
Finansminister Vedum tok seg tid til å ta bilder med studentene. Foto: Anne Katharine Dahl/NTNU

– Ikke vær så fokusert på karakterer. Prøv heller å se de lange linjene, sett kunnskapen i en kontekst! Det var finansminister Trygve Slagsvold Vedums råd til studentene da han holdt gjesteforelesning ved NTNU mandag.

Om de halvlange linjene i den økonomiske politikken, åpnet finansministeren med å peke på at 2022 representerte et vendepunkt, med krig i Ukraina, flyktningestrøm og økonomisk uro. Skulle regjeringen møte dette med å justere velferdstjenestene, endre skattenivået eler tilpasse oljepengebruken?

Svaret var å utsette eller nedskalere offentlige prosjekter, inkludert NTNUs campusprosjekt, og ta både midlertidige og varige skattegrep.

– Og når det gjelder skattegrepene, har jeg jo knyttet til meg en egen kritiker hos dere, sa finansministeren og pekte på Ragnar Torvik på tredje rad. Professoren ved Institutt for sosialøkonomi ledet Skatteutvalget, og leder nå regjeringens Rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser.

Nå er rentetoppen nådd, og prisveksten på god vei ned, sa Vedum, som mente at landet har klart seg bra gjennom en usikker periode. Ikke minst ved at arbeidsledigheten er lav.

En mann står og snakker mot et fullsatt auditorium
Foto: Anne Katharine Dahl/NTNU

Plikter å hjelpe naboland

Krigen i Ukraina og flyktningestrømmen var ett av temaene da studentene fikk slippe til med spørsmål; Hvorfor prioritere ukrainske flyktninger, når situasjonen er minst like ille andre steder i verden?

– Vi har en ekstra forpliktelse til å hjelpe land som er nært oss, svarte finansministeren som også fikk spørsmål om grunnrenteskatt på havbruk, og manglende satsing på entreprenørskap. Til det siste pekte ministeren tilbake på NTNU, og mente at universitetene har en viktig rolle i innovasjon og å bygge opp nye næringer.

En av studentene sa at han opplevde at regjeringen lukker døra for de som er unge i dag.

– Mange av godene som tidligere generasjoner har nytt godt av, som støtte til bolig og ikke skatt på investeringer, er borte. Samtidig må jeg jobbe til jeg er 73 år!

Vedum repliserte at vi både lever og er friskere lenger enn før.

– Regjeringens hovedoppgave er å fordele pengene slik at dine barn har de samme betingelsene som tidligere generasjoner, svarte han.

Ikke «Jonas og Trygve»

Et mer personlig spørsmål gikk på hvordan Vedum opplevde kritikken han fikk da han ble finansminister, som blant annet var at han ikke har økonomifaglig bakgrunn.

– Jeg fikk nok ekstra mye kritikk fordi jeg ble finansminister samtidig som at det ble dårligere tider. Det var en til tider ganske røff tone, sa Vedum som fortalte at han ikke var helt bekvem da han en periode måtte ha økt vakthold.

Han understreket at det er viktig for ham å tenke at det er finansministeren, ikke mennesket Trygve Vedum som får kjeft.

– Det sier jeg også til de som kommer nye inn i statsrådposter, og ofte er litt stressa. De må skille mellom ministerposten og mennesket. Samtidig må de ta inn over seg alvoret i at de tar beslutninger som har stor betydning for mange mennesker. De må ha helhetsblikk – men også respekt for det faglige.

Vedum lettet også litt på sløret om omgangstonen mellom seg og statsministeren.

– Selv om jeg kjenner Jonas Gahr Støre veldig godt, er det slik at når vi skal ta viktige beslutninger, tiltaler jeg ham ikke som Jonas. Da sier jeg statsminister til ham, og han finansminister til meg. Da er det ikke «Jonas og Trygve».

Får helt sikkert jobb

Universitetslektor og bankdirektør Ronny Thomas Jenssen skulle egentlig undervist i finansregnskap med analyse, men ga bort siste timen av forelesningen til finansministeren.

Han fikk til gjengjeld mikrofonen til et siste spørsmål. Det handlet ikke om finans, men ganske enkelt: «Statsråd, hva er det beste rådet du kan gi studentene?»

– Nyt tida, svarte ministeren som oppfordret studentene til å være mindre opptatt av karakterer og heller sette kunnskapen i en kontekst og prøve å se de lange linjene. Han oppfordret også til å lese skjønnlitteratur; «dere vil oppdage at det de grublet på for hundre år siden, er mye av det samme som vi tenker på i dag».

Vedum la til at noe av det som bekymrer han mest, er økende psykiske problemer blant unge.

– Jeg tror mye av forklaringen er rett foran dere. Dere måler dere hele tiden på en skjerm. Slutt å være så opptatt av «likes» og prestasjoner. Når dere går ut herfra, ikke ta fram mobilen, men snakk med en av de andre studentene i stedet. Vær nysgjerrig på dem rundt deg, oppfordret ministeren før han like godt avrundet med en garanti:

– Ta det med ro. Dere kommer helt sikkert til å få jobb!