NTNU gjør det enklere å lære om VVS

Foreløpig et puslespill, men snart blir dette en rigg som skal gjøre det enklere for studenter å se og teste sammenhengen mellom tekniske tegninger og virkeligheten.

mann foran hvit vegg med mange monterte rør. foto
Terje Wenaas, universitetslektor ved tappevannsrigg under arbeid, VVS-lab i Varmetekniske laboratorier på Gløshaugen. Foto av Maren Agdestein/NTNU.

– Man skulle tro det var enkelt å sikre jevnt varmtvann i dusjen i en blokk, forteller Terje Wenaas, universitetslektor ved NTNU – institutt for energi- og prosessteknikk.

– Men når vannet er koblet sammen med fjernvarme kreves et ganske komplisert system. I verste fall kan man fryse i ene sekundet og bli skoldet i det neste.

Oversetter abstrakte tegninger

For at studentene skal lære om kontrollsystemene og enklere forstå abstrakte tekniske tegninger, bygger Wenaas en rigg der tegningen er oversatt til faktiske rør og måleinstrumenter. Her måles blant annet trykk og temperatur, og forskjellige data vises på små displayer. Studentene vil også kunne koble seg opp og programmere via forskjellige komponenter.

teknisk tegning. foto
Den tekniske tegningen bak tappevannsriggen i Varmetekniske laboratorier.

Studentene får praksiserfaring

– Som faglærer på bachelorstudiet i VVS synes jeg det er morsomt å bygge systemet de skal holde på med, sier Wenaas.

Han forteller at studentene får opplæring i hvordan de kan koble sammen rør for å få dem tette. Ikke fordi de skal bli rørleggere, forteller han, men for at det skal bli enklere å kommunisere med rørleggere etterpå.

Demonstrasjon av en læringsaktivitet om å lage tette rør

mann holder frem et rør og hamp. foto
1) Først tar man såkalt englehår, egentlig hamp
mann fester hamp på jenger. foto
2) Snurr hampen nøye rundt gjengene
mann smører klister på jenger. foto
3) Påfør pakningssalve
mann holder frem et rør og mutter. foto
4) Skru på mutteren
Skiftenøkkel strammer en mutter skrudd fast i skrustikke. foto
5) Stram til i en tvinge, så blir det tett.
mann holder frem et rør. foto
5) Litt lodding får også studentene prøve, som her på et ferdig loddet rør.

Riggen blir ferdig nærmere sommeren, forteller Wenaas.

– Det rørtekniske går fort. Instrumentering og regulering er det som tar lengst tid.

Riggen vil vi brukt blant annet i undervisning ved det 3-årige bachelorprogrammet Maskiningeniør, på studieretning VVS. Gjennom bruk av tappevannsriggen skal studentene forstå et rørteknisk anlegg, både strømningsteknisk og varmeteknisk. De vil lære seg regulerings- og instrumenteringsteknikk.

mann smiler med et bord fullt av blanke rørdeler. foto
Wenaas med puslespillet som skal bygges.

Samarbeid med Trondheim kommune

Initiativet til tappevannsriggen startet med en ekstern henvendelse.

– Vi begynte å lage første versjon av denne riggen fordi Trondheim kommune hadde noen problemer med å styre fjernvarmesystemet sitt. De ville passe på at tappevannstemperaturen i kommunale boliger ikke skulle svinge så mye.

mann former et rør til en spiral i lab. foto
Fra grunnen av: Noen av delene til tappevannsriggen lages helt fra grunnen av. Her lager Reidar Tellebon, overingeniør, kjølespiralen for vann.

VVS-lab ved NTNU