Innovativ husbåt imponerte NTNU-ingeniører

Over 170 elever konkurrerte under Ocean Space Race, en årlig havforskningskonkurranse i regi av NTNU og SINTEF. Havkattene fra Bergen Katedralskole var laget som stakk av med førsteplassen for sin innovative båtløsning.

Fire kvinner følger med på det som skjer foran seg. En har en fjernkontroll i hendene.
Foto: Geir Mogen/NTNU

Ocean Space Race er en konkurranse for videregåendelever med mål om å øke kunnskapen og interessen for havet.

I regi av NTNU Institutt for marin teknikk, SINTEF Ocean og med støtte fra Equinor Morgendagens helter, har 170 elever fordelt på 38 lag fra 11 videregående skoler forsket på alt fra selvkjørende droneskip til flytende vindmøller.

Fredag 10. mars var ingeniørspirene samlet for å vise frem løsningene sine i Nord-Europas største havbasseng på Tyholt i Trondheim. Havkattene fra Bergen Katedralskole var ett av lagene som til slutt kunne smykke seg med førsteplassen i åpen klasse. De har forsket på en husbåt drevet av fornybar energi som vindenergi og solenergi, med ønske om å skape en grønnere måte å reise og oppleve verden.

– Det har vært kjempegøy å delta og vi har lært mye. Det som er unikt med prosjektet vårt er at vi har bygget en seilende husbåtkatamaran, som tar hensyn til miljøet og utslipp. Vi har fordelt oppgavene på en veldig god måte. Noen har jobber med programmering av sensorene, mens andre har jobbet med byggedelen, sier Vilde Roald Strand fra Havkattene.

Finner inspirasjon i havet

Hensikten med Ocean Space Race er å bidra til at flere ungdommer forstår mer om havet, havmiljøet, havets krefter og verdiskapingen som foregår i havet.

– Havet er en viktig del av løsningen på klimakrisen. Bergenslaget og de andre elevenes ideer viser en ekstraordinær innsats for å tenke nytt om bærekraftig bruk av havet i fremtiden, sier Sverre Steen, leder for Institutt for marin teknikk på NTNU.

Enormt behov for haveksperter

Når vi nå står overfor et nytt industrielt eventyr til havs, trenger vi nysgjerrige og innovative unge talenter. Innenfor flytende havvind vil det skapes over 50.000 nye arbeidsplasser innen 2050, ifølge Menon Economics.

– Mange av fremtidens viktigste helter sitter i klasserommene. Gjennom Ocean Space Race viser elevene at de tør å tenke annerledes og ønsker å gjøre en forskjell. Det har vært utrolig gøy å se så mange dedikerte og engasjerte ungdommer gjøre et dypdykk i teknologi til havs, sier Thea Moen, sponsorsjef i Equinor Morgendagens helter.

Konkurransen skal gi videregående elever en smak på hva livet som ingeniør innebærer og skal motivere de til å ta en ingeniørutdanning i fremtiden, spesielt innen marintekniske fag.

Dette er Ocean Space Race 2023:

• Ocean Space Race er en konkurranse i teknologi og forskningslære i havet.
  • Videregående skoler over hele landet kan delta.
  • Målet med konkurransen er at flere ungdommer skal forstå mer om havet.
  • Elevene får forske, utvikle og leke seg gjennom ingeniørvitenskapelige oppgaver.
  • Målet er å øke interessen for å studere ingeniørfag generelt og marin teknikk spesielt.
  • Konkurransen arrangeres av Institutt for marin teknikk ved NTNU og Sintef Ocean, og støttes av Equinor Morgendagens helter.
Årets konkurranse var 10. mars. I år deltok totalt 170 elever fordelt på 38 lag fra 11 videregående skoler. Studiespesialiserende klasser med faget teknologi og forskningslære, og klasser som tar yrkesfaglig linje med datateknologi og elektronikk kan delta. Mer informasjon her.