Matsikkerhet og bærekraft på Aqua Nor

Matsikkerhet og bærekraft er tema på årets Aqua Nor og har NTNU en viktig rolle. Verdens største teknologimesse for akvakultur venter i år 30.000 besøkende i løpet av uken.

Aqua Nor 2023 Foto: Lars Bugge Aarset
Studentene Mia Eline Kaarstad, Lars Føleide, Isak Brønstad, Ane Kvale og Kine Kringen deltar på Aqua Nor sin studentcamp. Foto: Lars Bugge Aarset/ NTNU

- NTNU har en lang tradisjon for å være til stede på Aqua Nor og Nor-Fishing, som arrangeres annen hvert år. Vårt bidrag er først og fremst kunnskap, sier Alexandra Neyts, prosjektleder i NTNU Havrom for Brohode Havbruk 2050.

Dagens oppdrettsindustri er mer avansert og teknologisk enn noen gang før. Den krever kompetanse innen en rekke fagfelt. Det kan for eksempel være innen avl, fôr og fôringsregimer, biomassemåling, konstruksjon og drift av flytende merder, nøter, sikkerhetsutstyr, brønnbåter, behandling av fisk, vaksiner og mere.

På Aqua Nor får næringen de siste nyhetene – også fra forskningens verden.

Aqua Nor 2023 Foto: Lars Bugge Aarset
Alexandra Bech Gjørv fra SINTEF utforsker havbruksanlegg i i VR sammen med Alexandra Nyets og Eva Hilde Murvold fra NTNU Havrom. Fredrerik Ingolv Friquin instruerer. Foto: Lars Bugge Aarset

Nyheter fra forskerne

NTNU er som alltid på plass med stand på Forskningstorget på messen. Der er de i år én av totalt 14 aktører som samarbeider om kunnskapsdeling, blant annet gjennom en rekke miniseminar fra Forskningstorgets scene.

Årets miniseminarer fokuserer på fem hovedtema: Bærekraftsutfordringer, Biologiske nyvinninger, Fiskevelferd og fiskehelse, Nye muligheter fra havet og Sameksistens. En rekke NTNU-forskere skal presentere på disse seminarene.

- Vi håper på godt besøk på standen vår i Hall H, sier Neyts. Besøkende vil kunne få informasjon om studietilbud, forskning og utvikling. I tillegg vil NTNUs VRLab og NTNU Ocean Training invitere besøkende på standen til å delta på en virtuell reise på havbruksanlegg med VR briller.  I tillegg åpnes NTNUs forskningsfartøy Gunnerus for besøk ombord, der den ligger til kai ved Skansen, sammen med en rekke servicebåter til havbruksnæringen.

Tilbud til studenter

Aqua Nor 2023 Foto: Lars Bugge Aarset
Lars Føleide, Kine Kringen og Mia Eline Kaarstad deltar på Aqua Nor sin studentcamp der de jobber med en kommunikasjonsoppgave om omdømme. Foto: Lars Bugge Aarset / NTNU

For at utviklingen innen akvakultur skal strekke seg videre, er fokuset på kompetansepåfyll og rekruttering avgjørende. Derfor blir det også i år en egen Studentdag på messen. Denne arrangeres av Stiftelsen Nor-Fishing i samarbeid med NTNU, Brohode Havbruk 2050 og regionale samarbeidspartnere. På denne dagen ønskes alle studenter velkommen til et inspirasjonsseminar før de får gratis adgang til messeområdet. Her kan de treffe bedrifter og organisasjoner som har lyst å samarbeide eller er på jakt etter nye medarbeidere.

Fra Forskningstorgets scene blir det også et eget Studentseminar senere på dagen, med student-, trainee- og bedriftspresentasjoner og utdeling av pris.

En god møteplass

Alexandra Neyts fremhever at Aqua Nor er en god møteplass. Næringsaktører fra hele verden kommer til Trondheim for å se etter nye muligheter. Det kan forskere og studenter dra god nytte av, til å utvide nettverket sitt eller bare til å forstå de siste utviklingene i sektoren. Avstanden mellom akademia og det private næringslivet kan ofte føles stor. Det er ved slike arenaer man kan så grunnlaget for et bedre samarbeid og en styrket forskningsbasert utvikling.

Aqua Nor 2023 Foto: Lars Bugge Aarset
Frederik Ingolv Friquin, Ekaterina Prasolova-Førland, Heidi Fossen, Ash Wells, Paritosh Deshpande og Medya Temelli på stand for NTNU under Aqua Nor 2023. Foto: Lars Bugge Aarset / NTNU