Nicolai Tangen: Ha det gøy og jobb ekstremt hardt!

Det er ikke hverdagskost for de fleste å få gode råd direkte fra en som styrer over 16.500 milliarder kroner. Men Indøk-studentene som møtte opp til gjesteforelesning med Nicolai Tangen, daglig leder i Oljefondet, fikk svar på alt de spurte om og mer til. Som hvilken bok de bør lese(«The Power of Strangers»), og hvilken bransje som kan være smart å investere i (kosmetikkindustrien, for eksempel L`Oreal).

Før Tangen holdt en eksklusiv gjesteforelesning for Indøk-studentene, hadde han allerede møtt ledelsen og faglærere ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledlese (IØT).

– Vi ansetter jo mange av studentene deres, var åpningsreplikken til oljefond-sjefen, som tidligere har sagt at halvparten av de han ansetter nettopp kommer fra Indøk.

Foto: Erlend Kirkbakk Tronstad/NTNU

Sosialpsykologi og finans

Han fulgte opp med å spørre hvilken type mennesker han burde se etter. Når teknologien overtar stadig flere oppgaver, hvordan påvirker det ledelse? Hva er de viktigste ferdighetene?

Monica Rolfsen, økonomidekan og professor ved Indøk, understreket betydningen av tverrfaglighet. Både ved at man har med seg en bredde i egen kompetanse, og ikke minst at man er trent i å se ting i en større sammenheng.

– Her har vi kommet langt ved NTNU, men fortsatt ikke langt nok, sa Rolfsen.
Tangen repliserte at det aller nyttigste han selv hadde gjort, var å ta en master i sosialpsykologi og kombinere med finans.

Hva gjør flinke folk?

I tillegg understreket Tangen betydningen av kunne kommunisere.

– Vi må snakke mer sammen!

Det samme understreket han til studentene, og listet opp noen fellestrekk som en kan lære av de flinkeste folka:

• De omgir seg med dyktige mennesker og setter pris på dem.
  • De lærer hver eneste dag. De snakker med folk som tenker annerledes enn dem selv eller kan noe de ikke kan.
  • Spør når du ikke forstår. Folk flest spør aldri når de ikke forstår, de flinke spør!
  • Humor er noe av det viktigste, få det inn overalt hvor du kan. (Tangen ansatte selv noen som skrev en morsom kommentar i sin søknad.)
  • Flinke folk er ofte sta, men i stand til å skifte mening.

Så hvem er de flinkeste folka? Bill Gates er en av dem. Oljefondsjefen fortalte at han hadde spurt Bill Gates om hvordan han lærer. Han svarte at han inviterer forskjellige folk hjem til middag, som kan ting han ikke kan, eller tenker annerledes enn han selv. Så noterer han etterpå.

Foto: Anne Katharine Dahl/NTNU

Ha det gøy og jobb ekstremt hardt

Ellers kan sikkert mange ha glede av følgende råd:

• Ha det gøy! Finn noe du liker å gjøre og jobb ekstremt hardt.
  • La små problemer være små, og store problemer være store.

AI, flinke jenter og raske biler

Oljefondsjefen er opptatt av rekruttering, ikke minst at flere flinke jenter må søke seg til teknologi og finans, og var ute etter gode råd.

– Vi trenger flere kvinnelige rollemodeller, svarte finans-professor Verena Hagspiel-Janssen. -Hvis studentene møter en finansverden med bare menn, tar de fort signalet om at «dette er ikke noe for deg, jenta mi», sa Hagspiel-Janssen og utfordret Tangen til å bidra med gjesteforelesere. -Det skal vi ordne, svarte Tangen på strak arm.

Foto: Anne Katharine Dahl/NTNU

En stadig viktigere rollemodell i teknologi, er NTNUs egen AI-stjerne, Inga Strümke. Nicolai Tangen rakk også et besøk hos Strümke og AI-laben, der han var opptatt av hvordan kunstig intelligens kan brukes innenfor finans.

– Oljefondet er faktisk i teknologifronten, var sjefen opptatt av å formidle.

Nicolai Tangen avsluttet NTNU-besøket hos teamet bak Revolve. Det er et av de beste NTNU- eksemplene på tverrfaglig samarbeid med internasjonal suksess; de 60 studentene som lager og konkurrerer med racerbilen, representerer 20 ulike studieretninger.