Innovasjon Undervannsdronen Blueye går autonomt NTNUs forskningsmiljø for marin robotikk tar neste steg for å gjøre det mulig at undervannsdronen Blueye kan utføre selvstendige oppdrag under vann. Forskning Det lengste forsknings- og industrisamarbeidet på NTNU? – Hvis man vil nå langt, gå sammen. Hvis man vil gå fort, gå alene, oppsummerte Monica Rolfsen, prorektor for samfunnsansvar og formidling, samarbeidet NTNU Institutt for marin teknikk har hatt med industrien gjennom University Technology Centre (UTC) gjennom 20 år. Forskning Full fart mot grønn skipsfart – Dette senteret skal bidra til at vi når målet om nullutslipp i skipsfart. Det vil også bli et tett samarbeid mellom maritim sektor og energisektoren på land, sa Trond Vikan Johnsen, senterleder for FME MarTrans og markedssjef i SINTEF Ocean. Nyheter Nå åpner de to første laboratoriene i Norsk havteknologisenter – Her er stedet hvor grønt snakk blir til grønn virkelighet, sa fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss under åpningen av de to første laboratoriene i Norsk havteknologisenter. Forskning Felles erklæring om havvind mellom Norge og Belgia Norge og Belgia styrker samarbeidet om havvind og relatert infrastruktur, inkludert muligheter for fremtidige hybride nettløsninger for havvind. Forskning Utvikling av undervannsroboter: Flygende øyne og nye navigasjonssystem – Det handler om å ta de neste stegene i marin robotikk hvor ulike typer undervannsroboter kan gjøre oppdrag både enkeltvis og sammen, forteller Martin Ludvigsen, professor i marin kybernetikk og vitenskapelig leder for AUR-Lab. Blogg Flytende soløyer gir grønn energi og sparer verdifullt landareal Doktorgraden min går ut på å utvikle og forbedre en membranbasert struktur til flytende solcellepaneler på havet. Nyheter NTNUs laboratorie for undervannsrobotikk feirer 15 år AUR-Lab (Applied Underwater Robotics Laboratory) startet opp i 2009 med én undervannsrobot og lokaliteter på Trondhjem biologiske stasjon (TBS). 15 år senere er det et av NTNUs mest aktive laboratorier, med nærmere 20 forskjellige undervannsdroner og flere overflatefartøy. Blogg Flytende ammoniakk og metanol kan bli fremtidens drivstoff Doktorgraden min går ut på å gjøre grunnleggende forskning på karbonnøytrale og lavkarbon drivstoff i skipsmotorer.