Sundebygget i Ålesund offisielt åpnet

Sit, Sunde, NTNU og Ålesund kommune har reist et bygg for studentene i Ålesund. Bygget har fått navnet Sundebygget, og er studentenes eget hus midt i hjertet Campus Ålesund.

Studentleder Ole Markus Simonsen klippet snoren til det nye studenthuset sammen med ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal. Foto: Sit / Øystein Eugene Hermstad

Med flotte taler, musikalske innslag, god mat og god stemning, ble det splitter nye Sundebygget offisielt åpnet i dag, 25.08.2022.

Viserektor Annik Magerholm Fet overreker en gave til Sit på åpningsdagen. Foto: Sit / Øystein Eugene Hermstad

En merkedag for regionen og for studentene i Ålesund

— Dette er en merkedag for regionen og for studentene ved universitetet i Ålesund, sa Ole-Markus Simonsen, leder for studentparlamentet i Ålesund.

Det første spadetaket ble tatt i januar 2021. Bygget rommer tre etasjer med studentaktiviter, blant annet konsertlokalet «samfunnet,»  topppmoderne treningssenter, og arealer for studentfrivilligheten. Innovasjonshuben er arealet som vises best fra fortauet, en møteplass for akademia, arbeids og næringsliv.  På toppen finnes 85 studenthybler med tilgang til takterrasse og utsikt mot sunnmørsalpene.

— For prosjektgruppen har det hele tiden vært viktig at det nye studentbygget skal ligge i nær tilknytning til universitetet, og være et naturlig samlingspunkt for studenter, arbeids- og næringsliv og akademia, forklarte Annik Magerholm Fet, viserektor ved NTNU i Ålesund.

— Å skape et bygg som gir rom for et rikt og meningsfullt studentliv har vært viktig for oss, fortalte Audhild Kvam, administrerende direktør i Sit. Sundebygget skal være et “levende bygg” hvor studietidens beste minner skapes. Derfor har studentene selv fått være med på å påvirke utformingen av det nye bygget, og legge til rette for innhold som bidrar til aktivitet og sosialisering, også utover vanlig studietid.

Tett samarbeid mellom Sunde, SIT, NTNU og Ålesund Kommune

Sundebygget har blitt realisert gjennom et nært og godt samarbeid mellom Sunde, SIT, NTNU og Ålesund kommune.  Med Sundebygget har Ålesund fått et viktig bidrag til å gjøre seg attraktiv som universitetsby. Næringslivet på Sunnmøre er i stadig utvikling, og et godt universitetsmiljø er viktig for å sikre en god rekruttering.

— I dag er jeg både glad og stolt. Glad for at studentene i Ålesund har fått sitt eget studentbygg, og stolt over at dette er noe som vi i Sunde har vært med på å realisere. Jeg håper at Sundebygget blir et viktig bidrag som for alvor plasserer Ålesund på kartet som en attraktiv universitetsby, sa Karl Johan Sunde.

Se bilder i Fotoware

Til stede på åpningen var studentleder i Ålesund Ole Markus Simonsen, viserektor Annik Magerholm Fet, Karl Johan Sunde, ordfører Eva Vinje Aurdal, Jørgen Sundvoll fra Sit, og adm. dir i Sit Audhild Kvam.