Inga Strümke er årets navn i akademia

Forfatteren og KI-forskeren har blitt kåret til årets navn i akademia av Khrono. – Fullt fortjent, sier prorektor Tor Grande.

Inga Strümke smiler og ser bort på en person som står mellom henne og kamera.
Foto: Per Henning/NTNU

– Jeg vil gratulere Inga hjerteligst med hedersbetegnelsen årets navn i akademia. Det er fullt fortjent. Hun er en fantastisk rollemodell og representant for NTNU, som vi er svært stolte av, sier Tor Grande, prorektor for forskning.

– Inga formidler kunnskap på en måte som engasjerer alle, fra skoleelever til toppolitikere. Arbeidet hennes bidrar til å løfte forståelsen for et forskningsfelt som i stor grad kommer til å prege og forme samfunnet vårt i årene som kommer, fortsetter han.

Khrono delte ut prisen for fjerde gang i år.

Prisdryss

Inga Strümke er førsteamanuensis ved Institutt for datateknolgi og informatikk ved NTNU. I november fikk hun Forskningsrådets formidlingspris og Brageprisen for boken Maskiner som tenker

– Dette har vært litt av et år både for Inga og for oss i støtteapparatet rundt, sier dekan Ingrid Schjølberg, ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk.

– Vi er umåtelig stolte over å kunne være både heiagjeng og tilrettelegger, sier Schjølberg.

I kriteriene for årets navn heter det at prisen skal gis til noen som «i kraft av sine meninger eller handlinger har gjort seg bemerket og reist eller formet viktige debatter i og/eller utenfor akademia, eller som på annet vis har hatt betydning for akademia som en del av storsamfunnet».

– På faglig fundert vis har hun satt akademia i sentrum for den viktige debatten om kunstig intelligens. Hun har både i kraft av sine meninger og med viljen til å delta på en rekke arenaer gjort seg bemerket og formet KI-debatten både i og utenfor akademia, skriver juryen i sin begrunnelse.

Inga Strümke står på gulvet og ser opp bok seg. I forelesningssalen sitter ivrige lyttere og følger med.
Strümke er en engasjert formidler. Her delte hun av sin kunnskap under NTNU AI Day, for vitenskaplige ansatte på NTNU. Foto: Per Henning/NTNU

– Uvurderlig innsats

Instituttleder Heri Ramampiaro både takker og hyller KI-forskeren.

– Inga har gjort en uvurderlig innsats for å bringe kunnskap om kunstig intelligens ut til folket. Det er det all grunn til både å takke og hylle henne for, sier instituttleder Heri Ramampiaro, fra Institutt for datateknologi og informatikk.

Under utdelingen understreket juryleder Tove Lie at Strümkes innsats i KI-debatten ikke er den eneste begrunnelsen fra juryen.

– Strümke har også vært åpen rundt hvordan du kan bli møtt og behandlet som ung kvinne i mannsdominerte miljøer i akademia, slik har hun bidratt til en svært viktig debatt om arbeidsforholdene i akademia, sier Lie ifølge Khrono.